De åtta livskompetenserna – vilka är de?

Körling fotograferar 2010

Jag ställer mig en aning fundersam – de åtta livskompetenserna!

Varför just åtta? Finns det något speciellt med detta tal? Varför en bestämd form i anslaget – DE åtta livskompetenserna? Vem har sagt att just dessa är de viktigaste? Varför då? I vilken tid? Var på jorden är de möjliga att omsätta? Vad är det för kvaliteter i dessa åtta? Vem gäller de för? Hur blir de möjliga? Vilket innehåll har de?

Jag tror en av de viktigaste kompetenserna är flexibilitet. En annan är obändlig nyfikenhet. Den tredje, utan att rangordna, är att skapa medmänsklighet i form av acceptans och inkluderande synsätt, den fjärde kan vara ansvaret och deltagandet i en demokrati, och så det fria ordet möjlighet och ansvaret om just dessa ord… och givetvis en kreativitet som är lekfull och prövande… och så omsluts givetvis alltsammans av en medveten vuxenvärld som förstår att ett barn är ett barn med absoluta rättigheter – mänskliga sådana och förpackade ordentligt i barnkonventionen.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.