Föreläsning om formativa bedömningar

Detta försöker jag förmedla i min föreläsning:

  • Det meningsfulla innehållet
  • Det tydliga läraruppdraget
  • Det samspelande anslaget
  • Den kunskap – och människosyn som omsluter bedömningarna
  • Elevens självklara rätt att ingå
  • Barnkonventionen
  • Kursplanen
  • Läroplanen
  • Teori och medvetet språk
  • Frågor att ställa sig?
  • Människo-och kunskapssyn
  • Underlaget och fokus

Ja, jag föreläser ungefär tre timmar… men det betyder att anslaget jag ger kan förvaltas och diskuteras länge och djupare!

Behöver jag lägga till något?

Anne-Marie

This entry was posted in Föreläsningar jag ger and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Föreläsning om formativa bedömningar

  1. Fröken P says:

    Utgå gärna från den formativa bedömningens 5 ”ben” såsom beskrivet av bl.a. Dylan Wiliam & Thompson, se t.ex. http://www.nctm.org/uploadedFiles/Research_News_and_Advocacy/Research/Clips_and_Briefs/Research_brief_04_-_Five_Key%20Strategies.pdf

  2. Fröken P says:

    …man kan även titta in på http://www.larandebedomning.se och få tips på litteratur och ett par bra ppt att inspireras av.

  3. Fröken P says:

    …sen är det ju intressant att relatera fb till Vygotsky…med tydliggörande av mål (vad är det som ska läras?), tillsammansgöranden och att ge elever redskap…hur tänker du om det?

  4. Anne-Marie says:

    Finns med under mina rubriker! Jag är en vygotskijlärare’ à-m

  5. Anne-Marie says:

    Det ryms inom min föreläsning. Jag vill att eleverna ska äga mina bedömningar och jag deras. A-M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.