Detta försöker jag förmedla i min föreläsning:
- Det meningsfulla innehållet
- Det tydliga läraruppdraget
- Det samspelande anslaget
- Den kunskap – och människosyn som omsluter bedömningarna
- Elevens självklara rätt att ingå
- Barnkonventionen
- Kursplanen
- Läroplanen
- Teori och medvetet språk
- Frågor att ställa sig?
- Människo-och kunskapssyn
- Underlaget och fokus
Ja, jag föreläser ungefär tre timmar… men det betyder att anslaget jag ger kan förvaltas och diskuteras länge och djupare!
Behöver jag lägga till något?
Anne-Marie
Utgå gärna från den formativa bedömningens 5 ”ben” såsom beskrivet av bl.a. Dylan Wiliam & Thompson, se t.ex. http://www.nctm.org/uploadedFiles/Research_News_and_Advocacy/Research/Clips_and_Briefs/Research_brief_04_-_Five_Key%20Strategies.pdf
…man kan även titta in på http://www.larandebedomning.se och få tips på litteratur och ett par bra ppt att inspireras av.
…sen är det ju intressant att relatera fb till Vygotsky…med tydliggörande av mål (vad är det som ska läras?), tillsammansgöranden och att ge elever redskap…hur tänker du om det?
Finns med under mina rubriker! Jag är en vygotskijlärare’ à-m
Det ryms inom min föreläsning. Jag vill att eleverna ska äga mina bedömningar och jag deras. A-M