Tystnad i klassrummet

Körling fotograferar 2010

Om vi tror att tystnad i klassrummet är ett mått på att undervisningen är god och att lärandeklimatet är gott, att eleverna på intet sätt är stökiga eller bråkiga har vi missuppfattat en del saker. Det står överallt i läroplan och kursplan om aktiviteten språk, hur att lära; dialog, samtal, diskussion, argumentation, samspel, i gemenskap med klasskamrater, och så kan vi tänka den demokratiska aspekten av yttrandefrihet.

Lärarens uppdrag kan vara att säkerställa att eleverna får samtala, diskutera, argumentera och utveckla sitt språk genom att använda det kring det undervisande fokus läraren presenterar och utvecklar tillsammans med eleverna.

Om vi talar ljudnivå så kan vi diskutera just detta ord. Men tystnad tror jag inte på.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Värdegrunden och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 svar på Tystnad i klassrummet

  1. Ulrika skriver:

    Kunde inte ha sagt det bättre själv. Håller med till 100%.

  2. Katharina skriver:

    Tystnad är inte ett kvalitetssignum. Ett arbetsbefrämjande mummel är det däremot. Samarbete kräver samtal – samtal krävs för att samarbetande elever ska kunna tänka tillsammans – samtal är både tala och lyssna och reflektera.
    Lyssna på vuxna vid ett matbord – lyssna på barn vid ett matbord.

  3. Jenny Dorch skriver:

    Bästa Anne-Marie!

    Jag ville bara tala om att Du är saknad!
    Jag har nyss sett Dig på UR access, när Du talade om Vygotskij.
    Jag läser på Södertörns Högskola nu,helfart, men arbetar på Edboskolan 80%.
    Det är kul och intressant, men jag har just inte tid för annat.
    Jag hoppas att Du har det gott, för det är Du värd!

    Massa Varma Kramar från Jenny på Lilla Gläntan Edboskolan

  4. sspirit skriver:

    …när tystnaden väcker tankar
    http://www.youtube.com/watch?v=A5QVziA5Asw

  5. Anne-Marie skriver:

    Du är så generös. A-M

Kommentarer är stängda.