Övertydlighet – tröttsamt pedagogiskt anslag

Körling fotograferar 2010

Jag är väldigt känslig för det överpedagogiska. Jag är under pedagogisk utveckling och tänker hela tiden på vad som är god pedagogik. Det som är överpedagogiskt blir lätt överdrivet. Det som är överdrivet blir inte så bra. Som barn mötte jag en överpedagogisk pedagog. Utan att fråga kom alla förklaringar på allting. Jag höll för öronen. Sen gav jag upp och sprang så fort jag kunde. Över alla fantasibäckar och sjöng – Här kommer Pippi Långstrump (hmmm… när kom den sången… fanns den då jag pedagogikprotesterade… ja.. jag sjöng något, vad minns jag inte längre).

Ville inte få allt förklarat. Mina små barnöron och mitt lilla sinne klarade inte av det. Jag tackar mig själv för alla hopp och skutt jag gjorde som barn och rätt som det var lärde jag mig någonting på det. Hej hopp!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

1 svar på Övertydlighet – tröttsamt pedagogiskt anslag

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.