Körling schemalägger sina ordspråk kap 4

Om man ska tänka utanför ”the box” måste man frigöra sig från schemat ”när” att tänka.

Om man har ett schema så har man inte per automatik ett innehåll.

Ett schema är en slags organisation utan innehåll.

Schemalagda är de förlegade.

Ett schema kräver sina aktörer.

Ett schema säger trots allt något om de förväntningar man kan ställa på innehållet.

Schematekniskt är något vi sätter ihop för att få hjulen att rulla.

Schematiskt är ett ord jag inte ser något litet innehåll i.

Schematiskt är en slags ödmjukhet inför schemats begränsningar.

Flödesschema är att få något drickbart precis på sekunden.

Ett förlagt schema sätter det kreativa på spänn.

Utan schema samlas vi ändå.

Om vi schemalägger allting blir det trist att fika ihop.

Spontanitet syns inte i det schemalagda.

Klocktid är något för de styrande. Innehåll är något för de utövande.

Kreativitet är att utmana ett schema.

Schema över mitt liv – aldrig någonsin.

Hur ser ditt schema ut?  Hur ser mitt schema ut? Och aldrig möttes de två!

Ett slags inre schema kan vara ytterst nödvändigt.

Ett inre schema krockar ofta med verklighetens.

Verkligheten har ingen agenda – vi skapar agendan kring det som uppstår – så bemästrar vi verkligheten. Sätter in den i ett sammanhang.

Schemalägger mig ungefär vid tiotiden.

Tematiskt kan inte schemaläggas ämnesbundet.

Tidsscheman kunde man finna under industrialismens tidsepok.

Ikeas scheman över hur man får ihop en Billy bokhylla gör att jag får ihop en Billy Bokhylla men alltid sitter med en liten bit som jag inte lyckats få dit… och när allt kommer omkring så har jag en välfungerande Billy Bokhylla trots den där lilla biten som skulle ha varit med men som ligger där och skvallrar om en slags egen kreativ lösning.

Om du tror att du får ut det mesta av mig genom att schemalägga mig så är du fel ute. Jag kanske inte är schemalagd i mitt inre utan ute på helt andra äventyr och löser mina egna utmaningar. Fantasi kallas det.

Mina aktiviteter schemalägger jag – på det viset kan jag lägga dem ifrån mig.


Anne-Marie

Det här inlägget postades i Ordförrådet, Pedagogiska miljöer. Bokmärk permalänken.

3 svar på Körling schemalägger sina ordspråk kap 4

  1. Mats skriver:

    Du verkar ha en sprakande påsk!

    Kan du inte ta dig an timplanen nästa gång? Jag tycker det var intressant att de nya kursplanerna så skamlöst utgick ifrån den existerande timplanen.

    Det är liksom schemat bortom schemat…

  2. Johan76ander skriver:

    Läser och ler. Nickar igenkännande. Vad fyller vi vår tid med?

  3. Anne-Marie skriver:

    Det tackar jag för Johan. A-M

Kommentarer är stängda.