Skydda i verkligheten inte ifrån den

– Va, barnen har ju inga förkläden på sig, säger någon då vi tittar på barn som arbetar med lera.

– Barnen har inga…, säger någon annan då vi ser att barnen målar med penslar och färg.

– Barnen har inga… säger de flesta och det gör oss till mycket svenska.

Vi tittar på hur vi kan skydda barnen. Skydda dem ifrån att bli blöta och smutsiga istället för att utveckla relationer till saker och ting. De små barnen här – från tre års ålder – målar utan förkläden och de klarar detta utmärkt. Klarar? Ja, de målar de saker som är i fokus och utvecklar sin förmåga i relation till ett fokus som pedagogen organiserat för barnen.

Lekmiljöerna är inte heller anpassade till svenska barn utan till barn i det stora hela. Vi har kommit att bli ett pedagogiskt land som skyddar barnet från verkligheten. Den italienske utvecklaren här frågade oss om varför vi har klämskydd på dörrarna för mindre barn och hur de då ska lära sig om dörrar i andra sammanhang – dvs – att man faktiskt kan klämma sig.

Jag tänker i skolan också. Hur vi förhåller oss till svårigheter och hur vi skyddar eleverna ifrån att pröva det som är riktigt svårt. Vi har arbetat med uppnåendemålen och vår syn är att lärandet ska vara tryggt och att ALLA ska kunna ordentligt. Det är goda intentioner men jag tror dessvärre att många slutar att lära sig då utmaningarna försvinner. Det svåra är roligt. Det som är svårt är spännande. Men då måste ungarna befrias från rätt och felkulturen. Om de befrias från den kulturen kan de pröva fritt och våga misslyckas. Det gäller också för lärare. Vi lärare måste också befria varandra från rätt- och felkulturen så att vi vågar pröva nya saker utan att få alltför många kollegor som tittar på och vill rätta till. Styrdokumenten ger oss den rätten. Vad vi ska undervisa om och i syns där, syftet med detta också – men HUR vi ska göra det är lärare och elevers kreativa område att utveckla. Och HUR är ett stort pedagogiskt uppdrag, såväl kreativt som mycket utvecklande.

– Det här är jättesvårtroligt – säger en unge som är fyra-fem år. Platsen är i en Reggio Emilia förskola. Uppdraget ungarna har är att konstruera en liknande plats de själva är vid. Tre ungar ska göra ett bord och fyra stolar i lera. De lyckas. Men det var roligtsvårt.

Utmanande? Hela tillvaron är sådan! Fylld av utmaningar.

Modet att möta dem handlar om verkligheten!

Utbildning handlar om att skydda i verkligheten inte ifrån den!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Skydda i verkligheten inte ifrån den

  1. Pingback: Glömstaresan » Klarar sexåringar fackeltåg?

  2. Pingback: Glömstaresan » Att sätta upp murar – eller lära utan

Kommentarer är stängda.