Pedagogiska miljöer: Skolingå(ngar)


Skolans ingång intresserar mig. Skolans ingå. Skolans ingång. Men ingångar är också de presentationer till skolan som kommer långt innan man kommer dit. De ingångar som syns i en förälder som talar gott om sin skola, den elev som berättar att skolan är så rolig och läraren så bra och att engelskan är jättekul och … Skolans ingång bärs av varje lärare som talar om sin skola. Den interaktiva ingången är skolans hemsida. Det är ett stort utvecklingsområde att skapa aktiva ingångar i hemsidorna? Frågan är också vad dessa ska innehålla och hur ofta de ska synliggöra pedagogiken? En skolas hemsida kan vara en mycket stor ingång till en skola och frågan är om de är det eller om skolans hemsidor är en slags presentation som inte är uppdaterad och signalerar stagnation? Frågan är om hemsidorna visar pedagogisk aktivitet eller är en plats att synliggöra skolans form?

Skolans faktiska ingångar kan man säga mycket om. Vad signalerar de? När börjar ingången i det fysiska skolrummet? Är skolgården ingången eller tänker vi bort den som pedagogiskt rum som om det vore ett rum för ”där ungarna är när de inte har lektion”? Klassrummets ingång – när börjar den? Vad skiljer den sig ifrån korridorens rum? Behöver ingången vara i klassrummet eller kan ingången påbörjas i korridoren, huvudingången eller redan vid skolgården? När börjar ingåendet i skolan? Var syns pedagogiken? När börjar den synas och upplevas? Och visar skolans innehållsliga rum att skolan litar på eleverna och utbildar eleverna i ansvarstagande?

Skolans faktiska ingångar – är de dörrarna till skolans expedition eller är det alla dörrar som leder in i själva skolbyggnaden? Om vi vandrar runt i våra skolor och kliver in i byggnaderna som om vi vore utomjordingar – vad är det vi ser och upplever? Vad tror vi att vi är i för verksamheter då?

Jag tycker om den pedagogiska ordningen och anslaget – det vill säga – att det syns att det är just pedagogik som fyller rummen och att elever och lärare klär skolan med sitt pedagogiska innehåll. Det handlar också om att visa eleverna ansvarstilltro och att skolan är vår gemensamma. Skolan har uppdrag och tillsammans med eleverna ska detta synas ordentligt. Skolans miljö ska vara läsbar tänker jag. Den inre verksamheten ska kunna läsas av! Frågan är om det inte ska synas direkt vid skolgården?

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Pedagogiska miljöer, Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Pedagogiska miljöer: Skolingå(ngar)

  1. Pingback: Tweets that mention Pedagogiska miljöer: Skolingå(ngar) « Anne-Marie Körling -- Topsy.com

Kommentarer är stängda.