Feta öppna frågor

Feta frågor är öppna frågor. De har inga rätt eller fel. Feta frågor ger möjlighet att tänka, fundera, samtala och diskutera. En lärare som ställer feta öppna frågor möjliggör för eleverna att delta i lektionerna. Tanken får utvecklas i gemenskap med frågan. Jag kommer publicera feta frågor kopplade till Lgr 11.

  • Varför blev London en stor stad och inte Svindon?
  • Hur gör man en hög med vatten?
  • Hur låter tystnad?
  • Vad är det tystaste ljud man kan höra?
  • Om man står på månen ser man upp eller ned på jorden då?
  • Vad är tid?
  • Vad kommer vår tid kallas i framtiden?
  • Hur vet man att man kan?
  • Vad är en tanke?
  • Hur väger man en blåval?
  • Varför vill människor veta saker och ting?
  • Hur låter en dinosauriefjärt?
  • Blåvalens prutt – hur kan man mäta volymen av den?

ÖPPNA lärande frågor att ställa vid läsundervisning:

Förhållningssättet är tillåtande, varsamt nyfiket, sonderande, undersökande, vägledande och medvetenhetsutvecklande:

  •  Vet du var någonstans i texten du får svårigheter?
  • Vet du vilket ord som du har svårt att förstå?
  • Vilka ljud tycker du är svåra?
  • Hur gör du för att förstå?
  • Hur gör du för att förstå ordet?
  • Vilka strategier har du för att lösa din läsning?
  • Hur gör du för att lista ut vad ord eller meningar betyder?
  • Vad gör du då du försökt men inte kan eller förstår?
  • Du stannade upp här? Vet du varför?
  • Du läste detta ord igen utan att staka dig, kan du berätta hur du kan det då du ser det igen? Första gången ljudade du ihop ordet, nu läser du det flytande? Berätta!
  • Hur skulle du vilja ha hjälp?
  • Vilken hjälp skulle du önska dig?
  • Vad kan jag som lärare göra för dig?
  • Vad kan en klasskamrat hjälpa dig med?

Då eleven kan läsa ord som du som lärare förvånas över kan läraren ställa dessa frågor.

Frågorna har till uppgift att medvetandegöra eleven och faktiskt också läraren:

Hur gör du för att lösa läsningen av vissa ord

  • Du lyckades att utläsa – brandbilsslang… Hur gjorde du?
  • Du lyckades att läsa den här engelska meningen – Hello over there – Hur gjorde du?

 

22 Responses to Feta öppna frågor

  1. Pingback: After cage/after edcamp | Skollyftet

  2. Provade frågan ”Om man står på månen ser man upp eller ned på jorden då?”, som inledning på en No-lektion. Eleverna pratade oavbrutet i 50 minuter:).

  3. Margareta Boström says:

    Sitter just nu och lyssnar/tittar på ett UR-program på tv, där du deltar.
    Hittade din blogg.
    Tack för bra och intressanta inlägg. Kommer att använda mig av dina tankar.

  4. Pingback: Det blomman man vattnar är den som växer, del ett. | Gunnel Thydell

  5. Pingback: Feta frågor i BFL – animation | Utbildning

  6. Pingback: Likt en ekorre har jag samlat på mig favoritmarkerade tweets | Öpedagogen

  7. Pingback: 2 Aktiviteter som synliggör lärandet | Pearltrees

  8. Pingback: Nya grepp i skolan | Pearltrees

  9. Pingback: Perbacke | Pearltrees

  10. Pingback: Lärare | Pearltrees

  11. Pingback: SFI | Pearltrees

  12. Pingback: Att ställa frågor i undervisningen | Pearltrees

  13. Pingback: Lärande, | Pearltrees

  14. Pingback: Synligt lärande | Pearltrees

  15. Pingback: Klassrumstips | Pearltrees

  16. Pingback: Anncoll | Pearltrees

  17. Pingback: Bedömning för lärande | Pearltrees

  18. Pingback: The big 5 | Pearltrees

  19. Pingback: Annelie1 | Pearltrees

  20. Pingback: Skolutveckling | Pearltrees

  21. Pingback: Bloggar skolutveckling | Pearltrees

  22. Pingback: Ledarskap | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>