Autodidakten saknar betyg.
Det gör autopiloten också!
Dagens Körlings Ord! (Inte troligt Anne-Marie, skulle inte vara likt dig)!
Dagens Körlings Ord! (Inte troligt Anne-Marie, skulle inte vara likt dig)!
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.
korlingsord@gmail.com
Just nu läser jag: Hatets hjärta av Dennis Lehane. Bookmark förlag. 2023.
Böcker jag läst under januari – maj 2024
Böcker jag läser under december 2023:
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
Hmmm oj vad jag vridit och vänt på dessa visdomsord. Jag får välja följande lilla fundering: Autodidakten kan precis som autopiloten snabbt och effektivt föra flygplanet framåt men hur är det när något ovanligt inträffar?
Men de saknar inte betydelse.
Det är en lek med ord. Autodidakten kan tänka – det kan inte autopiloten! Det gäller att utveckla lärande strategier och ibland visar det sig att den snabbtänkte klarar sig. Då handlar det inte om betyg utan om vilja, mod och kunskap. Det här är inte ett inlägg i någon debatt – man får läsa mig som en ordlekare! För det är jag. Kan inte låta bli!
Låt inte bli! Det är så roligt att leka med orden.Det är så roligt att leka.
Jag låter inte bli. Kanske blir det svårt om jag ena stunden är allvarlig… men andra stunden inte – visst kan man förstå skillnaden…
Jo, det gör man. Och gör man inte det , då blir man missförstådd och sedan förstådd igen. Så är det med orden.
Det här är en allvarsam lek.
När man har betyg och har harvat på några år kanske autopiloten kommer på. Det är farligt, för vi har ett jobb där man aldrig får sluta tänka och aldrig får sluta lära sig. Alla lärare behöver vara autodidakter – om man nu kan kalla det för det när man lär sig av sina elever, kollegor och de situationer man hamnar i.
Den allvarsamma leken. Orden jag tänker är att vi ska leta efter autodidakten också hos eleven. Autopiloten hör inte hemma här. Men autodidakten gör det. LEv Vygotskij var autodidakt. Jag är det också. Jag vill alltid lära. Så ser jag på autodidakten. Och så ser jag på automatiken. Jag kopplar in mina pedagogiska tankar…