Nej, inte alla dessa mål

Lektioner måste överraska också. Allt lärande behöver inte presenteras som mål genast men däremot under tiden och allra helst i slutet av lektionen. Målet ska sitta i lärarens huvud och i lärarens aktioner. Som lärare kan man presentera och överraska med innehåll och utmana elevernas tänkande och kreativitet, väcka elevnära diskussioner coh bygga undervisningen från detta till mål. Innan lektionen avslutas så summerades intryck, lärande och mål. Det är som grädde på moset.

Det gör eleverna mer nyfikna och utvecklade större lärande. För det är så att vi också lär oss om annat då vi är i färd med att lära för mål. Risken är att eleverna inte uppfattar detta lärande som värdefullt. Skolan ska beröra själva livskänslan, alltså helst livsglädjen också.

*********************

Med detta inlägg måste jag hänvisa till min bok Nu Ler Vygotskij där jag i det avslutade kapitlet tar upp hur man orienterar sig mot mål och hur man som lärare ansvarar för elevens dagliga lärande och organiserar för morgondagens undervisningar. Det betyder att målen är där men att de presenteras i en annan ordning och form.

Det här inlägget postades i Modellerna, Pedagogik. Bokmärk permalänken.