Här är intervjun mellan mig och Birger Schlaug. Vi talade om ”Läraren inom mig”.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Hej och tack för en intressant och inspirerande föreläsning i Värnamo idag. Hade gärna lyssnat en stund till. Fick en idé om att försöka få till ett större samarbete med kommun biblioteket även i vår kommun, Tranemo. Inser att några måste driva arbetet med att belysa läsning och olika sätt att tänka läsning i våra skolor/skolområden. Var med om ett Hallelujamoment idag i klassrummet. En TJEJ som varit s.k. svag läsare och som har haft väldigt svårt att hitta böcker, var idag den som sist lade ifrån sig boken vid dagens lässtund. Äntligen hade hon hittat en bok som låg på rätt nivå och som dessutom fängslade henne. Har jobbat medvetet med ”läsfixarna” under våren och ”processat” högläsning. Är övertygad att även detta hjälpt tjejen att äntligen bli intresserad av att läsa även på egen hand. Har alltid läst mycket högläsning, men inte på detta sätt. Tidigare har det varit avkoppling för eleverna. Man har fått rita när jag läst högt. Nu är
…det inte längre fråga om att koppla av och bort då jag läser högt. Det gäller att vara med, tycka, fråga, ifrågasätta. Alla är starkt engagerade. Tänk att man själv ska behöva jobba 38 år innan man knäcker läsintresseväckarkoden!