Här är intervjun mellan mig och Birger Schlaug. Vi talade om ”Läraren inom mig”.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Prestationernas gissel – att skynda att lära 2022-08-09
- En dag i elevens liv i skolan 2022-08-08
- Vi lär oss inte måttlighet utan utvecklar vårt begär 2022-07-12
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Prestationernas gissel – att skynda att lära https://t.co/hqdNJnB2pL about 11 hours ago from WordPress.com
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
Hej och tack för en intressant och inspirerande föreläsning i Värnamo idag. Hade gärna lyssnat en stund till. Fick en idé om att försöka få till ett större samarbete med kommun biblioteket även i vår kommun, Tranemo. Inser att några måste driva arbetet med att belysa läsning och olika sätt att tänka läsning i våra skolor/skolområden. Var med om ett Hallelujamoment idag i klassrummet. En TJEJ som varit s.k. svag läsare och som har haft väldigt svårt att hitta böcker, var idag den som sist lade ifrån sig boken vid dagens lässtund. Äntligen hade hon hittat en bok som låg på rätt nivå och som dessutom fängslade henne. Har jobbat medvetet med ”läsfixarna” under våren och ”processat” högläsning. Är övertygad att även detta hjälpt tjejen att äntligen bli intresserad av att läsa även på egen hand. Har alltid läst mycket högläsning, men inte på detta sätt. Tidigare har det varit avkoppling för eleverna. Man har fått rita när jag läst högt. Nu är
…det inte längre fråga om att koppla av och bort då jag läser högt. Det gäller att vara med, tycka, fråga, ifrågasätta. Alla är starkt engagerade. Tänk att man själv ska behöva jobba 38 år innan man knäcker läsintresseväckarkoden!