Lektion att starta upp med efter sommarlovet kap 3

Den här lektionen brukar jag alltid göra. Den är rolig och den ger utrymme till elevernas berättelser om sommarlovet. Jag har gjort den för elever från årskurs tre och uppåt – det spelar inte så stor roll – huvudsaken är att eleverna kommer igång och får berätta. Jag skriver ned en massa frågor på ett papper. Eleverna får pappret och ska fylla varje fråga med ett namn. Det ska inte vara samma namn på någon fråga så det gäller att fråga runt. Då eleverna får frågorna så är det fritt fram. Eleverna ska röra sig i rummet och ges möjlighet till det.

Mina klassrum har varit organiserade så att jag har skapat ytor där vi kan sitta i ring… så det blir automatiskt möjlighet i mitt klassrum. På pappret står dessa frågor:

SOMMARLOVSFRÅGORNA HT 2010

  • Leta efter någon i klassen som har fyllt år i sommar ________
  • Leta efter någon i klassen som plockat blåbär/hallon/jordgubbar_____
  • Leta efter någon i klassen som har fått ett getingstick_____
  • Leta efter någon i klassen som har sovit i tält____
  • Leta efter någon i klassen som har lagat mat över ett spritkök____
  • Leta efter någon i klassen som har lärt sig något nytt i sommar ___
  • Leta efter någon som har hoppat från en trampolin ned i vattnet ____
  • Leta efter någon som har tagit ett simmärke __
  • Leta efter någon som har hoppat vattenbomben ___
  • Leta efter någon som badat i en sjö___
  • Leta efter någon som har badat i ett hav _
  • Leta efter någon som varit på skolgården under sommarlovet ___
  • Leta efter någon som bränt sig på en brännässla ___
  • Leta efter någon som gjort mål i fotboll__
  • Leta efter någon som träffat en ny vän ___
  • Leta efter någon som har sovit över hos någon __
  • Leta efter någon som sett en huggorm eller en kopparödla_
  • Leta efter någon som inte har druckit coca cola ___
  • Leta efter någon som har smakat en ny maträtt___
  • Leta efter någon som inte tycker om nattfjärilar ____
  • Leta efter någon som har metat och fått napp ___
  • Leta efter någon som har gjort upp en lägereld ____
  • Leta efter någon som läst fem böcker __
  • Leta efter någon som hälsat på släktingar __
  • Leta efter någon som talat engelska ___
  • Leta efter någon som har spelat kort ___
  • Leta efter någon som har skrivit dagbok ___
  • Leta efter någon som har tappat en tand __
  • Leta efter någon som har fått solsting __
  • Leta efter någon som har gått på händer _

När man har samlat ihop så många olika namn så är listan full. Då har man frågat alla i klassen. Syftet med det här frågandet är att eleverna frågar varandra om saker och ting. Det kan bli lite rörigt och högljutt men det är mest för att det är kul.

När alla har sina papper färdiga så sätter man sig i en ring, eller också i sina bänkar. Och då kan läraren be en elev att läsa upp den första meningen och berätta vem som gjort det – alltså – Anne-Marie har gått på händer i sommar.

Läraren kan fråga Anne-Marie, eller be Anne-Marie berätta om hur det är att gå på händer, och sedan låta alla som har gjort det här räcka upp handen, kanske för att berätta mer om hur det är att gå på händer.

Den här lektionen tar sin lilla tid men brukar generera berätteser om sommaren. Jag undviker berättelser om resor hit och dit för alla får inte resa. Däremot kan resorna komma in i berättelserna och det är bara välkomnat, men huvudsyftet med frågorna är att de inte ska handla så mycket om pengar.

Varje lärare kan konstruera sommarfrågor utifrån sina perspektiv. Det här har jag gjort i många, många år. Och det har alltid varit uppskattat och mycket samtalsvänligt.

This entry was posted in Barns rättigheter, Lektioner och lektionsförslag. Bookmark the permalink.

12 Responses to Lektion att starta upp med efter sommarlovet kap 3

  1. Pingback: Planering år 3 ht 14 | Pearltrees

  2. Pingback: PEDAGOGIK | Pearltrees

  3. Pingback: Att starta upp med efter sommarlovet | Pearltrees

  4. Pingback: Terminsstart | Pearltrees

  5. Pingback: Ullis Holmgren (gullis) | Pearltrees

  6. Pingback: Akhter | Pearltrees

  7. Pingback: Carinagrapebkn | Pearltrees

  8. Pingback: Miaeronn | Pearltrees

  9. Pingback: Ledarskap | Pearltrees

  10. Pingback: Tips och ideer | Pearltrees

  11. Pingback: Idéer | Pearltrees

  12. Pingback: Efter sommarlovet | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *