Detta blogginlägg skriver jag på begäran. Och det är också en fråga jag tycker mycket om att grubbla kring. Hela mitt läraruppdrag vilar i dessa dokument. Jag vill härmed visa hur jag planerar mina inlägg och ge lite transparens i mitt bloggarbete. Jag har stor respekt för bloggares förberedelser och undersökningar innan inlägg publiceras. Det är mycket arbete bakom. Och det kan vara bra att veta. Här är rubrikerna till det jag tänker skriva ett inlägg om:
- Läroplanen och kursplanerna, definition av dessa dokument
- Vad innehåller dokumenten
- Vad är uppdraget
- Var finns lärarens frihet – om läraryrket i läroplanen
- Tryggheten att förstå dessa dokument
- Samtalet ur dokumenten och gemenskapen i dem
- Nationell likvärdighet för alla olika barn
- De självklara dokumenten i alla sammanhang
- Gemenskapen i styrdokumenten
- Den gemensamma skolan
- Teorier bakom läroplanen och kursplanen
- Omsättandet av kursplanen
- Människosyn och kunskapsyn i dokumenten
- Transparensen i skolans arbete
- Läroplan och kursplan i rummet
- Ansvaret om yrket och om elevens rätt att lära
- Målorienteringen – vem ska äga den
- Vad är mål?
Blir det bra? Detta är vad jag tänker skriva ett blogginlägg om? Vad säger ni? Någon rubrik jag kan lägga till?Därefter skriver jag texten och mina tankar kring dessa punkter.
Kanske denna punkt:
- Varför läroplan och kursplan i min verksamhet?
Tycker det verkar bra! Själv har jag snöat in på skollagen och försöker plocka ut en förskollag ur den…
Jag läser den också. Allt gott Janne.
Låter alldeles, alldeles fantastiskt bra! Är så tacksam för att du skriver så jag får lära (och om så mycket)! Sitter just med kursplaner och planering inför höstterminen och fastnar ibland över vad som egentligen är det VAD och VARFÖR jag arbetar mot (eller ”för”, kanske är ordet?).
Jag filar på mitt stora inlägg om just detta Jaana. Kom tillbaka… A-M