Diskussionen om kepsen skyddar ifrån de verkliga frågorna

Att skydda ifrån verkligheten är att gömma sig. Och så tänker jag om kepsdebatten. Vi gömmer oss bakom någon fråga som vi blåser upp så den blir stor, stor. Men egentligen behöver vi tala om något annat. Vi har massor av innehållsfrågor att utveckla:

Alla dessa frågor som vi kan ställa utifrån läroplan och kursplanerna. Jag kallar dem kursplanerelaterade frågor. Dem ska vi ställa oss:

KURSPLANERELATERADE FRÅGESTÄLLNINGAR

Här är några kursplanerelaterade frågeställningar som är möjliga att ha som pedagogiska diskussioner eller vardagsfrågor som ställs på arbetslagen:

  • Hur har vi arbetat med att eleverna fått uttrycka sina egna åsikter på engelska denna vecka? (ENG)
  • På hur många sätt har våra undervisningar givit eleverna möjlighet att känna tilltro till den egna förmågan och intresset för matematik? (MATEMATIK)
  • På hur många sätt har eleverna denna vecka fått arbeta med bild med hjälp och av datorer och videoteknik? (BILD)
  • På vilka sätt har undervisningen visat prov på att eleverna fått praktisera demokratiskt och jämställt förhållningssätt? (HEMKUNSKAP)
  • Hur har musikens beröringspunkter med andra kunskapsområden utvecklat elevernas förmåga att kombinera musik med andra gestaltningsformer…. (MUSIK)
  • Hur har undervisningen givit eleverna möjlighet att samtala om hur man bevarar en naturtyp? (BIOLOGI)
  • Hur ser undervisningen ut så att eleverna får lära sig att utveckla förståelse för hur verksamheter och kultur avspeglas och påverkas av konst, litteratur och musik (SAMHÄLLSKUNSKAP)
  • Vad har samtalen kring lokala och globala miljö- och överlevnadsfrågor mynnat ut i? (GEOGRAFI)
  • Hur har slöjdundervisningen byggt upp elevens självkänsla? (SLÖJD)

Och detta är våra uppdrag. Jag kan konstruera frågor om det här om ni önskar. Om och om igen. Jag kan göra ett batteri av frågor för att utveckla diskussionen. Men frågan om kepsen ska vi avveckla och ta bort från agendan.

I en krönika i Metro, och jag ber om ursäkt om källan – jag hittar den inte, men där läste jag om att svenska skolan inte klarar av keps och att det är skolans största fråga och den kan vi inte hantera. Den är så infekterad. Nu tycker jag vi ska lyfta på hatten och titta på innehållet. Det är dags för det som är inne i våra huvuden. Inne i det vi ska utveckla. Allt annat är …

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten, Värdegrunden, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.