Tingen mellan Vygotskij och Körling

Tingen mellan

Vygotskij och Körling

Lev Vygotskij: Vi har sett att i en reell situation där barnets egocentriska språk är kopplat till en praktisk verksamhet, till barnets tänkande, där är det verkligen så att tingen påverkar barnets intellekt. // Tingen – det är samma sak som verkligheten, …

Anne-Marie Körling: Och jag ser det för mig – Det pedagogiska uppdukade rummet! Jag tänker på ordnandet av tingen som ska verka för och inpirera till lärande. Rummet kan vara det ting som vi i stort kan tänka, pennan i handen kan vara det vi i minsta form kan tänka. Har vi inga pennor kan vi skriva i sand och formen vi ska göra magisk och ny är just sanden. Allt vi omger eleven med är lärandet. Det rum vi kliver in i är ett arbetsrum, låt oss kalla det ett klassrum, och tingen ska vara pedagogiska och verka utforskande möjliga. Jag ställer mig alltid frågan till rummet och det pedagogiska innehållet – hur är det ordnat för den som ska lära? Och skolans pedagogiska verksamhet, hur syns den och är det ett pedagogiskt uppdukat tänk vi lärare har gestaltat.

Kära Lev Vygotskij, dina tankar har jag ärvt in i min tid och in i min pedagogiska värld. För mig ska boken inte vara i ensam form utan vara böckerna i den källkritiska världens dialoger. För mig ska pennan inte vara ensam utan komma i mängder av färger och med uddar av olika bredd och tangentbordsnedslag. För mig är inte orden stumma i ett tomt rum utan uttalade i det vi har och gestaltar tillsammans med att vår begreppsvärld är fysisk och att orden är i rummet. Ingenting kan flytta in och bli förenat i det inre förrän det yttre har gjort det möjligt. Det är att möblera in begreppen i vardagens rum för att senare se dem ställas tillrätta i det inre. Det handlar om medvetenhet i det yttre. I det inre tjänstgör allt sedan redskap för att gestalta människan i det yttre. Tänkande, kännande och kommunikativt.

(Lev Vygotskij: Tänkande och språk,  1999)

This entry was posted in Vygotskij and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Tingen mellan Vygotskij och Körling

  1. Mib says:

    Åh du skriver så mycket bra och jag läser, men jag orkar inte kommentera överallt bara.
    Ville bara att du ska veta att det är så mycket bra! 🙂

  2. Anne-Marie Körling says:

    Jag blir glad att du läser Mib, Anne-Marie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *