Meningsfylla arbetet

Låt oss meningfylla de arbeten vi gör. Det kan ske genom att medvetet se arbete och dess innebörd för oss tillsammans. I klassrummet kan vi meningfylla arbetet med att tala om det, berätta om vad vi lär och hur vi lär och varför vi lär, och vi kan också lyfta vad skillnaderna innebär för våra liv, vi kan också samtala om att det är lite si och så med arbetsklimatet men det avgörande viktiga är – att den som leder arbetet har arbetets mening i fokus – dvs – att arbetet betyder något för oss, vi och den enskilde. Det är inte självklart att eleverna förstår detta medvetet – men det är skolans sak att verka för att alla aspekter av lärande hör samman med en känsla av sammanhang och mening. Jag tänker att det är en aktivitet – att meninsfylla!

Vi är människor! Vi är det!

Det här inlägget postades i Klassrummet, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort, Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Skolorden och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Meningsfylla arbetet

  1. Mib skriver:

    Absolut! Så är det!

  2. sspirit skriver:

    Skapa undervisning utifrån frågor. Se här:

    http://www.ted.com/talks/charles_leadbeater_on_education.html

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.