Lärarna och hastigheten

Hur hinner man det där? Hur mycket kan vi få in i undervisningen? Det är ganska vanliga frågor. Rädslan för att inte hinna och känslan av att vi måste skynda. Kanske beror detta på att vi inte riktigt är hemma i våra kursplaner och att vi inte förstår att vi ibland och väldigt ofta kan arbeta ”cross curriculum” och att vi faktiskt gör det. Jag tror att vi gör eleverna en otjänst då vi delar in våra ämnen i tidsintervaller. Om vi arbetar mer medvetet kring kursplanerna kommer vi att erövra mer tid och känsla av att vi faktiskt hinner.

Det är viktigt att förstå styrdokumenten och erövra dess innehåll fullt ut. Det är också viktigt att tänka att ”vad är det för lärande som pågår här och nu?”

Lärandet är i fokus!

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

1 svar på Lärarna och hastigheten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.