Jag läser i Peter Gärdenfors bok – Lusten att förstå, Om lärande på människans villkor, Natur och Kultur, 2010
Jag citerar:
Vårt begränsande arbetsminne gör att människorna i en renodlat muntlig kultur får använda speciella trick för att minnas. I sådan kulturer uppstår särskilda minnesexperter: barder, sagoberättare, lagkloka, schamaner osv. I samhällen som har minnen lagrade utanför människornas huvuden behövs inte dessa personer längre. Vi använder oss i stället av läroböcker, uppslagsböcker och digitala medier. Vårt arbetsminne kan behandla det yttre mediet en bit i taget. Konsekvenserna blir att vi tänker i symbios med de medier vi skapat.
/…/
Vi har ännu inte helt dragit ut konsekvenserna av den moderna teknikens som stöd för minnet. Utbildning som bygger på detaljkunskaper har i många fall blivit överflödig.
/… /
Det är inte alltid viktigt att veta vad svaret är utan veta var man kan finna det.
Slut citat!
Jag tänker:
Detta att veta var jag kan få den information jag behöver är det lärande vi måste åstadkomma i skolan idag. Och den information jag får måste jag kunna värdera, avkräva giltighet ur, förstå källan, förstå dialogen källan för med vem, och i vilken tid frågan eller ämnets innehåll uppkom. Jag behöver begripa informationen. Det gör att information försätter oss i grubblande. Om informationen inte gör det är vi kvar i förmedlarpedagogiken och inte i själva tänkandet.
Tack, du vägleder mig vidare i mitt tänkande. Och jag vill gärna läsa Gärdenfors bok.
”Det är inte alltid viktigt att veta vad svaret är utan veta var man kan finna det” är ett citat som förenklar så mycket att jag får gåshud av obehag. A-M din kommentar är insiktsfull om hur mycket större frågeställningen är. Jag tänkte också förenkla men sticker ut hakan och säger att följande är en giltig förenkling:
Man behöver ha en stor förförståelse för att ha nytta av informationen på nätet.
Tack Ni båda, kommentarerna värmer. Jan – det är inte alltid att jag förstår vilka ord som berör en annan människa. Med allt det bästa // A-M
Jan, citatet är författarens N.B // A-M