– det är något jag gör i en vecka. Det betyder att följa undervisningen på mycket nära håll. Jag är noggrann.
- Jag undersöker hur läraren rör sig i rummet,
- hur eleverna relaterar till läraren
- hur läraren relaterar till eleverna
- hur kunskapsupplägget ser ut
- hur läraren håller fokus
- hur stort elevengagemanget är
- hur mycket tid eleverna får agera och handla
- hur talutrymmet används och delas
- Styrdokumenten, relationen till läroplan och till kursplaner, barnkonventionen
Om detta talar jag med läraren. Jag gillar efterarbeten. Och detta att ge ett långt samtal i efterhand tycker jag är mycket viktigt. Jag vill också att läraren utvärderar mig, hur jag förhåller mig till läraren, hur feedforward upplevs, hur eventuella förbättringsarbeten kan utvecklas, och att ge modeller för hur man kan göra.
Åh kan du inte cocha mig? Är helt ny som lärare och skulle behöva det. Hoppas dock på en metor som förhoppningsvis leder till lärarlegitimation! =)
Jag tror att vi alla skulle må bra av att öppna upp våra stängda klassrum och låta oss bli synliga! Även vi vuxna i skolan behöver ärlig och konstruktiv feedback!