IP-adresserna och matematiken i skolan

LEKTIONSFÖRSLAG

IP-adresserna räcker inte längre till. Då måste nya siffror läggas till. Det är riktigt verklighetsbaserad matematik. Vore inte det en fråga för eleverna att grubbla på? Frågan kunde kanske lyftas upp i vilket fall som helst. IP-adressen kan ingå i arbetet med källkritiken.

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, Matematikundervisning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på IP-adresserna och matematiken i skolan

  1. 1337 skriver:

    Låt se, Idag har en ip adress 10 siffror.
    Detta ger–>10^10=10000000000 (10 miljarder) olika ip-adresser.
    Lägg till exempelvis en siffra så får vi 10^11=100000000000 (100 miljarder).
    Vilket ger–> 100 miljarder-10 miljarder=90 miljarder nya ip adresser.
    Problem solved.

  2. 1337 skriver:

    Edit: Nu stämmer ju inte denna uträkning rent datalogiskt då ip-nätverk är uppbyggda på ett mer komplicerat sätt än kombinationer av tal till skillnad från tex portkoder och liknande. Min utträkning täcker således bara antlaet kombinationer för antalet siffror. En riktig lösning är dock på väg, ipv-6 som ger 340 282 366 920 938 463 463 374 607 431 768 211 456 adresser dvs ca 340,3 sextiljoner.
    Lite nördfakta.

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack för ett fantastiskt tänk och bidrag – 1337! Och Katarina. kan du ta kontakt med mig! A-M

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.