Redskapen måste finnas tillgängliga

Att utveckla sitt lärande bör tillåtas också i miljön. Lärande med redskap är en förutsättning för att utvecklas. Yxan lärde människan att utvecklas, och yxan utvecklades av människan. Pennan uppfanns och pennan formade människan. Gaffeln fostrade till bordsskick och gaffeln fick bli ett ord. Datorn är ett mänskligt redskap som också formar och fostrar människan. I miljön visar vi våra elever hur vi ser på deras förhållande till möjligheterna, finns redskapen för eleverna? Är de inlåsta i skåp tilltror miljön inte eleverna ansvaret att välja redskap. Finns de överhuvudtaget inte alls så är skolans miljö frånvänd samhället i övrigt. Och miniräknaren är ett redskap som man måste förstå de matematiska möjligheterna med – en miniräknare kan aldrig vara fusk – bara hjälpmedel i undersökande händer. Det ska bli mycket spännande att se när mobilen räknas som ett redskap för kommunikation, interaktion, språkutveckling, fotografering och redigering, mottagar- och avsändaransvar. Jag ser bara möjligheter. Jag tänker så långt tillbaka – om yxan inte funnits …

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.