Jag fick frågan om vad jag skulle säga var skolans viktigaste utvecklingsområden.
Och så här tänker jag:
- Öppna upp klassrummen och skolan. Verka i en lärande miljö. Dela ut, med och av varandra. Riv väggar för omvärldsutblickar.
- Se till lärandet och förklara skolan via innehåll och eleven utifrån detta perspektiv.
- Ta ansvar fullt ut och verka för detta ansvar. Tydliggör ansvaret och lägg det i professionen där det hör hemma, inte i elevernas knän.
- Tro på professionen. Tro på lärarens roll och lärarens innehåll.
- Starta lektionerna i tid och håll fokus.
- Ta ansvar för hur interaktioner påverkar dig som lärare emotionellt.
- Ansvara för demokratiuppdraget och omsätt det i handling.
Pingback: Körling om skolans utvecklingsområden « You're no different to me
Mitt i prick Anne-Marie!
Det är svårt att formulera sig kring vad som skapar förändring, ibland kan man bara se hur saker blir magiska men inte veta hur. Öppenhet, samarbete och kollegialt tänkande!
Så enkelt. Så komplex. Så ansvarsfull måste det vara.
Pingback: Skolans viktigaste utvecklingsområden « Tysta tankar
Jag citerar och länkar – villkorslöst!
Jag tar mig friheten att länka, det här skriver jag under. Bra och kunnigt sammanfattat!
Amie
Vi vill vi kan vi vågar göra dessa saker.
En liten önskan förhoppning på omvärlden också?
Kan vi få modernt förbättringsarbete förankrat underifrån i fortsättningen.
Härliga ord men jag är trots allt inte så förtjust i titeln. Är det inte dags att förespråka mer av positiva ord om skolan och oss lärare? Kanske blir vi ännu starkare i att våga göra de 7 viktiga sakerna ovan när vi känner att någon ser det bra vi gör?
Jag ska utveckla tankarna – och gör så – kommer nog en bok så småningom. A-M