Matematikens språk – hur universellt är det?

Jag tycker att undervisningarna i matematik också ska vara flerspråkiga av många skäl. Ett är att ekonomi är en global fråga, att vi också räknar med ett och annat då vi är ute i världen, utbildar oss i statistik, diskuterar matematik med andra. Att elever med andra språk ska få utveckla sin matematikkunskap i det språk de behärskar bäst tycker jag vore en självklarhet. Att vi också ska utveckla begreppen i svenska är en absolut nödvändighet, och att prata matematik en avgörande sak för att matematiken ska bli ett kommunikationsämne. Den tysta läsningen och den tysta matematiken är livsfarlig för lärandet och förståelsen.

Det är nästan ett brott att inte få med sig elever i matematik. Jag fick förmånen att lära mig och att förstå det kreativa och lustfyllda med matematiken då jag studerade till lärare, genom goda lärarutbildare som jag sent ska glömma, vilka öppnade portarna till ett underbart tänkande som jag gått miste om under mina många och långa skolår.

Det här inlägget postades i Matematikundervisning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.