Skolutveckling; Varför tala om skolutveckling?

Skola betyder för mig utveckling. Ordet skolutveckling blir därför lite märkligt. Det är som om vi måste förstärka och förtydliga ordet skola.

Det här inlägget postades i Skolorden och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Skolutveckling; Varför tala om skolutveckling?

  1. Elisabeth skriver:

    Delar din uppfattning. Tänker att det har väl med lönesättning att göra. Att utveckla något som syns utåt som marknadsför skolan kan benämnas skolutveckling. Är då det som sker i klassrummet inte skolutvecklande?

  2. Sture Eriksson skriver:

    Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget´s stadieteori men saknar de differentialpsykologiska principerna för en genuin individualisering av undervisningen. Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.