Jag lånar rubriken från den politikens arena och tänker mig den i klassrummet:
Idékonflikt bör ses som en tillgång – inte som ett problem
Jag gillar den lärande konflikten i lärandet och därför gillar jag tanken med just denna rubrik! Ju fler konflikter vi får, mellan ämnen och stoff, så sätter det sprätt på tankarna och lärandet. Jag tänker att man alltid faller då man lär sig cykla, det hör till, och den konflikten tänker jag på då jag tänker att lärande är allt annat är fridfullt.
Tänker också på den frustrerande inre konflikten som uppstår hos många elever när de utmanas i sitt lärande och ska upp en pinne på kunskapsstegen. Och på hur viktigt och kanske tom avgörande det är att vi finns där då med motivation och förståelse.
Satt med en pojke i ett matematiskt samtal idag och han beklagade sig högt och ljudligt när jag utmanade hans tänkande med frågor om HUR och VARFÖR och jag förstår inte- FÖRKLARA!
Kanske inte låter som en positiv lärsituation men det som gav guldkant på stunden var hans glittrande ögon och leende ansikte när han i slutet av lektionen gav mig en varm kram och pep iväg på rast. STOLTA, NÖJDA och lite lätt utmattade kände vi oss nog båda!