Dewey om ofria mål

”Bristerna hos mål som införs utifrån har djupa rötter. Lärarna får dem från överordnade auktoriteter som uppfångar dem från olika strömningar i samhället. Lärarna påtvingar barnen dem. Den första konsekvensen är att lärarens intelligens blir ofri.

Denna misstro mot lärarens erfarenhet reflekteras då i elevernas respons som brist på förtroende.”

John Dewey, Demokrati och utbildning, 1997

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Dewey om ofria mål

  1. Mats skriver:

    Zarembas vantolkning av Deweys tankar är sedelärande. Jag tänker också att lärares självförtroende är helt avgörande. Det kanske är därför jag blir så förvirrad när jag hör gymnasielärare beklaga sig över att förskollärare har förbjudit dem att undervisa på ett visst sätt.

    Jag är tror att barn märker när lärare undervisar på ett sätt som inte stämmer med deras övertygelse!

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag tror Dewey behöver pustsas av och lyftas fram. A-M

  3. Mats skriver:

    Ingen putsar bättre än du!
    Fram med trasan.
    http://medium.tradera.com/951/119577951_1.jpg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.