JAG COACHAR LÄRARE – LÄRARCOACHNING – och här är en utvärdering!

Utvärdering – AM Körling lärarcoachar!

 

Hej!

Här kommer lite fler av mina tankar efter våra samtal.

När jag funderar över vad jag tagit med mig ifrån våra samtal är det väldigt mycket som dyker upp. Det har väckts otroligt många tankar! Men det jag framförallt känner är att jag fått nya redskap för att genomföra en pedagogik som jag tror på. Detta beror framförallt på konkreta tips från dig, tankar som väckts och ett ökat självförtroende eftersom jag blivit klar över vilken väg jag vill gå.

Att verkligen våga ge eleverna ökat ansvar i det dagliga arbetet tror jag är den enda vägen för att skapa aktiva och kreativa individer. Samtalen med dig har gjort att jag klarare kan se hur vägen mot detta kan se ut och jag känner att jag har kommit en bit på den.

Jag tror verkligen på en pedagogik där eleverna ges förutsättningar för att lära av varandra. En pedagogik där eleverna diskuterar med varandra och hjälps åt att lösa de problem de ställs inför. Det var väldigt intressant att höra ett exempel på hur ett samarbete på vår lektion fungerade och jag känner att det skulle vara värt det att oftare verkligen sitta ner hos några elever och lyssna till dem en längre tid. Det gäller att våga ge sig tid till det och att faktiskt också våga vara observatör.

Jag har funderat en hel del på det vi diskuterade angående att man som lärare ofta lägger mycket tid på problem som eleverna kan lösa själva. Även här handlar det om att våga ge eleverna ansvar. Varför ödslar jag tid på att förklara för eleverna vilka färgpennor de ska använda? Fokus på pedagogiken.

Det jag skulle vilja diskutera under vårt nästa samtal är hur jag på olika sätt kan utvärdera det vi gör i klassen tillsammans med eleverna. Detta tycker jag inte att jag har hittat någon riktigt bra form för ännu.

 

Det här inlägget postades i Konsultation av något slag och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.