Timplanen och elevernas självständiga arbeten

P1030391Igår hamnade jag i en diskussion om timplanen och dess relation till elevernas uppdrag och självständiga arbeten kopplade till den. Jag tänkte – om man har si eller så många timmar, beslutade och efterföljda, med ett innehåll som läraren skall möjliggöra för eleverna – är det då rimligt att eleverna får stora uppgifter att göra hemma och självständigt som vida överskrider den tid ämnet har i skolan?

Den frågan ställde jag mig!

Den ställer jag mig fortfarande!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Hinder för lärande, Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Timplanen och elevernas självständiga arbeten

  1. Killfröken skriver:

    Timplanen är i mina ögon en dammig rest från en tid då skolan var statlig och lektionerna var lärarlösa…

    Jag kanske är naiv men i grund och botten tror jag inte att jag kan göra ett riktigt bra jobb utan att själv få styra hur mycket tid varje elev får ägna åt varje ämne… Tur då att jag är på en timplanslös skola 😉

    //K

  2. Anne-Marie skriver:

    Timplanen kan flytta in i läraren och därmed flytta ut ur klassrummet. Eleverna behöver inte tidsorganisationen. A-M

  3. Fredrik Svensson skriver:

    Timplanen är en black om foten….

  4. Anne-Marie skriver:

    Den är missuppfattad. Det är mest för att ge lärarna ett hum om innehållet och elevernas rättigheter. Jag ser timplanen som ett hinder för lärandet. A-M

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.