Texten är underlaget för lärandet! Textbearbetningen!

ARBETET MED TEXTEN!

ARBETET MED TEXTEN!

TEXTEN ÄR I FOKUS!

TEXTEN ÄR I FOKUS!

ELEVEN PROCESSAR TEXTEN!

ELEVEN PROCESSAR TEXTEN!


En text är ett arbetsfokus för mina elever. För att läsa, tänka och skriva ska det finnas flera olika färgpennor. Eleven ska få stor yta intill den tryckta texten – för att bearbeta, fundera och tänka. Detta är en engelsk text men kunde lika gärna vara en modellande matematiktext, en text i svenska, en text i form av bild, en text… vad jag vill säga är att det spelar ingen roll vad det är så länge ett stort utrymme ges till elevernas samverkan och att de tillåts samverka och samspela med texten. Här arbetar vi med en engelsk text, och samspelet får bli det eleven vill. Färgpennorna kan illustrera det man kan och det man vill lära sig. De ord, eller glosor, som man anser sig behöva lära ringar man in. Då blir ordförrådet det som just denna elev behöver lära sig. Dessa ord brukar vi gemensamt värdera muntligt – det är inte alldeles säkert att alla ord behöver läras in då de inte är så vanliga, och då vi processar dessa ord så blir de muntliga och diskuterade och analyserade… och därmed har de fått plats i vårt lärande.

Så här ser ALLTID undervisningen ut kring text:

  • Förförståelsen aktiveras genom att jag som lärare VET vilket underlag jag ger mina elever. Jag har provläst högt hur orden låter, jag har funderat över elevernas kunskaper och hur jag kan utmana dem ytterligare.
  • Jag högläser texten och varvar med read-out/think out – och visar därmed mina läs-och lärstrategier för eleverna. Jag vill att eleverna får närma sig texten i sina tankar och därmed högläser jag den. Då aktiveras lyssnandet samt om det är engelska också förmågan att lyssna till engelska och förstå den.
  • Eleverna får texten.
  • Jag högläser texten igen, eleverna följer med, får frågor och får ställa frågor.
  • Alla samläser texten högt och efter förmåga. Här får vi härma varandra och höra hur orden blir levande i våra egna munnar.
  • Därefter får eleverna arbeta två och två. Tanken med dessa grupperingar är att eleverna utvecklar lärande tillsammans, alltså ska samverka kring undervisningens fokus i så många konstellationer som möjligt. Arbetet är inte nivåanpassat av mig, utan blir nivåanpassat i förhållande till elevernas kunskaper och tillsammans med andra.
  • Därefter får eleverna ta sig an texten utifrån olika strategier; ringa in det du kan (vilket oftast blir mycket, men jag tror att det är bra att få synliggöra VAD man kan, då jag är rädd för den bristsyn som alltför ofta flyttar in i eleverna och det ganska så tidigt) och detta gör man med en färgpenna. Därefter ringar man in de ord som man tycker man inte förstår och vill lära sig. Eleverna är väldigt sanna mot sig själva.
  • Strategierna att ta sig an en text är många. Vi räknar i procent på vad vi kan och därmed blir det extra synligt hur mycket eleverna kan. Detta gör man lämpligen via att ta ett litet stycke, där räknar man samtliga ord, och därefter räknar man de ord man inte kan. Det blir bråk. Bråket uträknas i decimaltal. Decimaltalet omvandlas till procent. Och procenten omtalas och diskuteras.
  • ELeverna får också diskutera samspelet med bilden, illustrationen och gärna uttrycka textens samspel eller ha åsikter om vad som illustrerats.
  • Som lärare har jag löpande analyser av det eleverna läser, och en text som arbetas så grundligt med gör att jag hinner att vara såväl lyssnande som deltagande i arbetet. Eleverna är medvetna om att de samtliga ska läsa sin text för mig och ingå i en diskussion om innehåll, form och förståelse.
  • Utvärderingen är helt naturlig i denna process.

TITTA GÄRNA NÄRMARE PÅ HUR ELEVEN ARBETAR OCH FÖRSTÅR SKILJETECKNET … ! Vi talar om allt i en text då den modellas. Detta prövas muntligt och elevens medvetna tankar överförs till de sammanhang där eleven möter fenomen som vi diskuterat.

Här har eleven två förslag till hur de tre punkterna ska förstås i denna text:

  • … som representerar att man tänker. (… hmm… tänkte han).
  • … som representerar spänning i texten!

Körling fotograferar undervisningen, 2009

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på Texten är underlaget för lärandet! Textbearbetningen!

  1. Mifflan skriver:

    Och dessutom så blir det så härligt kreativt och vackert!

  2. Anne-Marie skriver:

    Du är så söt, och det ska jag berätta för eleven. Jag håller med. A-M

Kommentarer är stängda.