Läroplanen blir inte bättre än det vi gör den till. Och återigen – vi kan klaga på den, ogilla den, tycka att den kan bli en hyllvärmare … men vi måste göra den verklig. Igår fick jag höra hur implementeringen uppfattades som svår, att kunskapen om läroplanen var liten, att två dagar inte räcker för att förstå den, att lärarna kände sig okunniga i den. Det är det jag är mest rädd för. Jag tänker att det är ju vår läroplan, vi lärare och att vi kan göra vår profession synlig i den. Alltså börja bygga den. Jag har några privata implementeringstankar. Så här tänker jag:
- Ha alltid läroplanen med dig. Överallt. Den är underlag för det vi gör i skolan. Då det dyker upp frågor så kan man alltid vända sig till läroplanen. Då man behöver stöd för att skapa gemenskap kan man alltid inkludera läroplanen.
- Använd läroplanen som uppslagsverk. Titta på din undervisning som du bedriver idag och se om det finns stöd för den i läroplanen. I de inledande styckena kan du söka svar på hur eleverna kan få uppleva lärande och inhämta kunskaper, om du verkat för ett generöst förhållningssätt, ex. I kursplanerna kan du titta om det du spontant ville undervisa om också har sitt svar i kursplanerna.
- Utvärdera lektionerna med eleverna. Vad har de lärt sig? Detta är ett moment jag tycker är alldeles för eftersatt och bortglömt. Vi kan se hur vi utvecklade lärandet genom att diskutera med eleverna. Skriv ned vad eleverna upplever av lärande och konsultera läroplanen i efterhand.
- Vid samtliga möten med elevhälsan, föräldramöte, föräldrasamtal, med rektor, med … ja alla – ha läroplanen med dig. Det är inte fel att visa att man ständigt undersöker gensvar eller motstånd ur den. Vi behöver inte låtsas att vi kan något i all hast – bättre är att bygga läroplan i vardagen. Implementering, dvs, ordet kan kanske få oss att tro att det vi ska göra handlar om att lära oss något, helst som rinnande vatten, utan att se sambanden mellan vår praktik och styrdokumenten. Det är i vår praktik som vi gör något läroplansliknande och kursplaneberikande.
- Gör aktivitet av orden, texten och boken. Var inte rädd för dem. Var rädd om ditt läraryrke.
och tänk så enkelt det är att ha den med idag! Jag har den i min telefon, där ligger den så nätt och sökbar, inte det minsta tung att bära och aldrig längre bort än ett litet klick.