Detta skrev jag i Kiwiboken (2006) om lärande strategier, jag listar dem här och hoppas egentligen att vi kan göra listan mycket längre ihop och tillsammans med eleverna. Dock tänker jag att varje elev har rätt att fråga och det mycket och att varje klassrum kan hysa strategierna kring text:
- fråga
- uttala – alltså för att förstå text ska den bli muntlig
- för monologsamtal – mumla för dig själv så du hör hur texten låter
- självkorrigering – läs om och det är bra om du gör det
- leta efter koppling mellan text, rubrik och bild
- identifiera ord via första och sista bokstaven
- dela text med läskompis, samtalspartner, i grupp och med lärare
- du får alltid visa, samtala och läsa med någon annan
- ifrågasätt och gå in i dina funderingar då du läser
- lägg dig i texter som du inte tycker passar dig, byt ut ord
- tala om att du inte kan just den här texten
- be läraren läsa texten högt
- ta hjälp av andra så fort du inte förstår
- gå in i dialog med texten
- om du inte förstår vad författaren vill säga dig – försök ta reda på något om författaren
- du har rätt att inte kunna