Att undervisa om: Rubriken

Det väntas oväder! En rubrik i en tidning berättade att detta oväder är levande. Ibland är rubrikerna så kluriga tänker jag. Att skriva rubrik handlar om att klura. Vad ger vi för rubriker och hur undervisar vi om dem? Undervisningen om rubriker brukar bli en rolig resa i tidningsvärld och i böcker. Låt eleverna upptäcka rubrikerna genom att först tejpa över varenda rubrik i en tidning med tapettejp. Ja, det är lite klurigt att göra det men effekten blir faktiskt stor. Man förstår nästan inte vad tidningen handlar om alls. Det tar också lång tid att förstå vad innehållet egentligen handlar om.

Rubriken strukturerar tankarna om innehållet. Och gör det på ett mycket fiffigt sätt. Undervisningen kan också erbjuda eleverna att sätta rubriker, att göra egna rubriker. Låt oss tänka att min rubrik till mitt fotografi är

REGNET I MIN FICKA – Ja, nu kan man ju tycka att den rubriken är en aning konstig, men det är min rubrik. Eleverna kan nu tycka och tänka kring samspelet mellan mitt fotografi och min text och ge förslag. ALLA förslag ska beaktas, skrivas ned och muntligt utläsas. Vi får då mängder av rubriker. Som lärare ska vi inte värdera det vi får, rangordna vad vi tycker är bra rubriker och dåliga rubriker. Det är inte värdefullt att strama in kreativiteten med värderingar.

Vi kan också ta ett innehållsregister. Innehållsregistren har rubrikerna i fokus. Man hänvisar sedan till en sida där man kan läsa. En ingång till boken kunde vi säga. Tittar vi på rubrikerna i registret kan vi locka in till läsning – Vilken rubrik lockar just dig? Vad får du för föreställningar? Vad är det i rubriken som du fastnar för?

Rubrikerna har också till syfte att fånga en läsare. Vi skulle under en hel vecka undersöka vilka rubriker som vi fastnar för. Vi kan ta en tidning, ex Metro, DN, Sydsvenskan, GT – ja vilken som helst. Låta eleverna få varsitt nummer och tysta grubbla sig fram till vilka rubriker de fäster intresse vid. Därefter kan vi undersöka och samtala om hur rubriksättning görs och varför.

Detta brukar bli en rolig vecka där alla rubriker verkligen blir rubriker. Medvetet tänk kring något som är så viktigt för förståelsen. Den ska vi undervisa om.

 

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Att undervisa om: Rubriken

  1. Maria skriver:

    Du har så många intressanta idéer! Det är nog roligt att vara elev i ditt klassrum. Din kreativitet är inspirerande och jag hoppas att bli smittad av den genom att läsa om och låna lite av dina idéer! / maria

Kommentarer är stängda.