Pedagogisk walk-and-talk

Jag tänker på möteskulturen i skolan. Jag tänker på att lärare undervisar på ett sätt, utgivande mot en stundtals passiv skara. Då det ringer ut återkommer strukturen på mötena genom rektors möte med lärarna. Rektorn ger ut och lärarna tar emot.

Jag skulle önska mig pedagogisk walk-and-talk. Då går man helt enkelt ut ur skolan och tar en lång promenad i skogen – får pedagogiska frågor med sig och en vandrarkollega. Då tio minuter gått stannar den ena personen upp och den andra fortsätter. Det betydde att den som stannar väntade upp någon som kommer från ett annat samtal. Tillsammans med sin nya vandrarkollega tar man tag i en annan pedagogiska fråga som man fått av sin rektor. Samtalet och promenaden fortsätter. Tills nästa paus och till nästa byte. På detta vis har man under rörelse fått hålla det pedagogiska samtalet igång. Det ger energi till tankarna, och eftersom vi går ute så blir det definitivt möjligt att tänka högt och fritt. Inget tak som begränsar.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 svar på Pedagogisk walk-and-talk

  1. Lilian skriver:

    Har använt mig av detta och jag kan rekomendera det!

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Det låter väldigt spännande. Har du skrivit om det i din rektorsblogg? A-M

  3. Linda O skriver:

    Har bara läkt eleverna gå på sådana promenader. Funkar bra!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.