”Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla”

 

De inledande sidorna av den samlade läroplanen säger en hel del om det HUR, hur vi ska, får och bör göra för att förverkliga läroplanen, undervisningen ska bedrivas. I kursplanerna uteblir detta HUR. I kursplanerna står VAD och VARFÖR. Därför är det så viktigt att vi noga beaktar hela läroplanens text så att vi kan låta de inledande sidorna omsluta kursplanerna.

Ta bara den lösryckta meningen ”Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.” Den riktar sig mot undervisaruppdraget och läraren. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska former också. Detta betyder att vi kan pröva och utveckla massor av undervisning och i olika konstellationer. Låt oss göra det. Vara modiga och pröva. Tillåta läraren i klassrummet intill pröva något som utmanar professionen – utveckla undervisningarna!

This entry was posted in Eleverna!, Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.