Det är inte lätt att lära. Det är inte alltid bekvämt att lära. Det är ibland inte alls roligt att lära. Det är först efteråt som den känslan kan komma; dvs glädjen över att slutligen kunna något, förstå att lärandet har förflyttats och något nytt har införts till det gamla. Jag kallar det lärande frustration. Och det gäller att finnas till hands då eleverna upplever att de inte riktigt är beredda på att ge sig i kast med uppgiften som är mer fördjupande och en aning mer krävande.Det gäller att visa på vilken utveckling vi är i färd med att utveckla och vad detta kommer att göra med vårt lärande och hur vi kan lösa andra uppgifter genom det vi har gjort.
Anne-Marie
Va – det låter som när jag lär ut mål- och resultatstyrning i skolan. Precis så låter det från rektor, arbetslagsledare och lärare när de ska försöka att förstå hur man formulerar konkreta och mätbara mål för det pedagogiska arbetet.
Alltså – inte bara småglinen som har lärande frustration utan också vuxna inför att lära sig något som inte riktigt tillhör det tidigare vardagslivet. Hu att behöva förbättra sig…..