Klagomål – ett helt annat mål för denna lektion

Det gäller att vara väldigt kunnig i skrivkonst och vikten av att formulera sig är den enda vägen till att kunna förklara sig. Jag skulle absolut ge den här uppgiften till mina elever –

Gör en anmälan och förklara så väl du kan om allt det som begärs i texten. Läs upp för klasskamrater, fundera över om du hamnade i klagomål eller om du förklarar så exakt som möjligt, fundera över hur ditt klagomål tas emot. Pröva att skriva på fler språk än bara svenska. Gör en anmälan på spanska, engelska eller kinesiska. Vad händer om du riktar ditt klagomål i en annan kultur? Krävs det förståelse för vad man kan klaga på? Hur syns vår kultur? Vilka är skillnaderna? Varför är det skillnad?

Rent allmänt skulle jag också be eleverna diskutera vad de råkar ut för som de vill klaga på och hur de i så fall klagar? Vad klagomål leder till? Hur man gör då man klagar? Vad är att beklaga sig? Hur ser vi på andra människors rätt att klaga på oss? Hur kan vi bemöta klagomål?

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.