Skrivdon, bläckpenna, färgpenna och min lovsång!

Större delen av mitt lärarliv har vi använt penna och papper i mina klassrum. Jag har aldrig arbetat i ett klassrum som utrustats med teknik. Kartorna som hängde i taken och väntade på att någon skulle dra ned dem och visa världens helhet var ofta gamla, nötta och inaktuella. Detta har givit mig en möjlighet att undervisa, kliva in i kartan och prata om länder som inte längre finns eller om det föränderliga. Jag har känt att jag har behövts. Det vidgade lärarperspektivet till det som är inaktuellt. Jag har kraft att skapa något aktuellt genom att undervisa.

Jag har fyllt mina klassrum med alla böcker jag någonsin har kunnat hitta, fyllt dem med mina barns böcker och ja … ordnat för lärandet genom att skapa med det som eleverna skapar. Jag har tyckt om det pedagogiska rummet. Jag har haft skrivdon framme – generöst och rikligt – för att jag har satsat på det. Färgpennor i mängder. Många har tyckt att jag varit för generös. Jag har aldrig delat den uppfattningen. Jag har också fått frågor om hur jag kan pennor framme så som jag har. Tar inte eleverna dem?

Och svaret är naturligtvis – De använder dem! Jag införde också att vi skulle skriva med bläckpennor. Det var efter begäran av eleverna. Och föräldrarna gav oss reklampennor. Eleverna var överlyckliga. Bläckpennor!

Jag skriver inte det här för att sparka på någon minister eller ringakta paddor och teknik. Jag skulle vara den första att bjuda in tekniken ihop med färgpennor, skolblyertspennor och bläckpennor. Men jag skriver det här för att jag tycker pennan är en mycket starkt symbol för något som har med det fria ordet att göra. Jag tycker pennan är en unik uppfinning. Alla kan få en penna.

Jag minns min morbror som reste ut i världen. Han hade med sig pennor. Dem gav han till folk han mötte. Satte dem i händerna på barn som inte hade pennor. I och med att man ger en människa en penna och ett papper har man skapat något som för alltid kan göra skillnad. Om man dessutom utvecklar skrivspråk och talspråk kan det man gör med en penna skapa kraftfulla meningar, sätta människan på pränt. Så ser jag på pennan.

 

Det här inlägget postades i Modellerna, Ordförrådet, Pedagogik, Pedagogiska miljöer. Bokmärk permalänken.