UPPSTARTSLEKTION

Jag brukar välkomna eleverna med en mängd sökuppdrag. Eleverna får ett papper. På pappret står att de ska leta efter någon i klassen som har gjort något … exempelvis ätit jordgubbstårta. Jag brukar inte ta med sökfrågor som handlar om något som kostar pengar, undviker det så mycket jag kan. Eleverna får gå runt och intervjua varandra. De ska, om möjligt, skriva ett namn på varje fråga, och det får inte vara samma namn på de efterföljande frågorna.

Det här kan ta en stund men brukar vara en rolig stund. Eleverna frågar varandra och berättar lite om sin sommar. Därefter samlar jag in klassen, sätter oss i ring, jag frågar samma frågor. Vem har ätit jordgubbstårta? Därefter får de elever som har gjort det berätta om sin jordgubbsätarstund, berätta om tårtans innehåll och med vilka de åt jordgubbstårta. Så går vi runt hela ringen och talar om sommarens innehåll på ett annat sätt. Det här tar också tid. Den tiden är värdefull. Vi sätter oss i ringen, blir ihop, skapar gemenskap och förenar oss i berättelser.

Här är en uppsjö av frågor du kan göra med dina elever. Hitta på egna frågor. Så här ser mina papper ut:

***************************************

Välkommen tillbakapappret! 

Hitta en klasskamrat som

ätit jordgubbstårta …………………………………………………………………

simmat i ett hav …………………………………………………………………….

upplevt ett åskväder………………………………………………………………

spelat ett dataspel………………………………………………………………..

sovit borta eller över hos någon ………………………………………….

hjälpt en turist att hitta vägen …………………………………………….

fått ett getingstick………………………………………………………………..

ätit en ny maträtt…………………………………………………………………

pratat engelska…………………………………………………………………….

upptäckt någon ny musik…………………………………………………….

dammsugit en hel lägenhet eller ett hus …………………………….

läst en bok…………………………………………………………………………..

sett en myrstack…………………………………………………………………

hittat en konstig insekt……………………………………………………….

gått upp före klockan sju ……………………………………………………

plockat bär…………………………………………………………………………

hittat en ny app…………………………………………………………………

haft tråkigt……………………………………………………………………….

längtat till skolan ……………………………………………………………

läst engelska på datorn ………………………………………………….

hoppat hopprep …………………………………………………………….

SOM SAGT:

Jag har hittat på frågor som kanske inte är relevanta för er. Ni får ett förslag att göra en uppstart som är mycket aktiv och som kan bli och skapa ett innehåll för samtal. När man som lärare sedan frågar samma sak till hela klassen kan man summera innehållet.

– Ja, det är fyra elever av 28 som har sett en myrstack. Då blir det lite matematik.

Det är meningen att vi ska samtala och fördjupa oss i frågeställningarna. Jag brukar hålla på så länge som jag finner att eleverna vill och är motiverade. Det är jag som anger tonen för glädjen att berätta, lyssna och delta.

HÄR DELAR KRISTINA ALEXANDERSSON MED SIG AV LEKTIONSSTARTER!

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Skolstart och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på UPPSTARTSLEKTION

  1. Lotta skriver:

    Tack! Den här övningen bjuder alltid in till rörelse, kommunikation och nyfikenhet.

Kommentarer är stängda.