Ord. Varje lektion består av ord. Och ord är stora. Tänk på ordet å. Det är en enda bokstav. Men en å är ett begrepp för ett vattendrag. Det ordet är längre. Å och vattendrag. Tänk på det lilla ordet ö. När du står på en ö är det inte längre en liten plats trots att det är en så liten bokstav. Öbor är man om man bor på bokstavens betydelse.
Jag leker alltid med ord. Jag har stor respekt för ordens dynamik. Att orden öppnar upp för andra ord. Att orden betyder olika. Och jag undervisar medvetet om ord. Mina elever får alltid, alltid stanna upp och tänka kring ord. Alltid grubbla och tänka kring ord. Genom ett ord kommer fler ord. Genom ett ord kommer tankar och bilder. Om jag säger stol så ser du en stol. Men stolen vi tänker på är inte gemensam. Begreppet stol betyder att vi vet saker om själva stolen, alltså en stol är en stol först när den har …
Lektioner är ord. Ord är större än själva ordet. Ordet är en bild. Och när bilden uppenbarar sig blir ordet så stort, så stort. Då kommer språket om ordet. Och må det flöda.
Vad gömmer sig bakom, i och med ordet – bildspel?