Anne-Marie Körling
Hoppa till innehåll
  • Hem
  • Lärarens rätt att undervisa
  • Fotografier
  • Pedagogiska ordspråk ur min skattkammarskalle
  • Till dig
  • Om bloggen
  • Om mig
  • Boka/Kontakt
← Uppleva mönster – en del av matematikens innehåll
Lektionerna: Vår dagliga källkritik giv oss idag! →

Att hänga upp sig på ord

Postat den 31 januari 2013 av Anne-Marie Körling

Körling fotograferar 2012

Dela det här:

  • Tweet
  • E-post
  • Skriv ut
  • Mer
  • Pocket


Inlägg som berör samma teman:

  1. Jag upplåter min blogg: Att resa sig upp från klassen och gå!
  2. Att se för att förstå, sätta ord på för att begripa
  3. Avsked, knyta upp och så lätt är det inte att gå på sommarlov
Det här inlägget postades i Fotograferingen. Bokmärk permalänken.
← Uppleva mönster – en del av matematikens innehåll
Lektionerna: Vår dagliga källkritik giv oss idag! →

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  • Jag har en plan! En läroplan!

    Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
    ****
    Inte utan min läroplan!

  • Korlingsord på Twitter

    • @MTvarana Ha inte det. Vi läser ju det du skriver. Du skulle fattas oss. about 2 hours ago from Twitter Web App in reply to MTvarana ReplyRetweetFavorite
    • Hundarna och jag: När Stortass verkligen läser av lyktstolpens tidigare besökare märker jag att Lilltass ännu inte… https://t.co/qhm5lvlmlI about 3 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
    • Två hundar sover på varsin sida om mig. Jag är klarvaken. about 3 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
    @korlingsord
  • Mina senaste blogginlägg …

    • Böckerna minns 14 januari 2021
    • Undervisning/uppgift: Variera språket som avsändare 13 januari 2021
  • Väck läshungern! Textsamtal & bildpromenader Ovan trädtopparna Den reflekterade erfarenheten Undervisningen mellan oss lararen-inom-mig-pedagogiska-berattelser den-meningsfulla-hoglasningen nu-ler-vygotskij-eleverna-undervisningen-och-lgr-11 9789162294427_vagen-till-skriftliga-omdomen kiwimetoden Jag blir glad Mitt sår Den döda lilla musen, Storbok Läslust och lättläst
  • Arkiv

  • TOMAS TRANSTRÖMER:

    "Uppdrag: Att vara där man är".
  • Körlings ord

    Frågvisa barn utbildar sig själva!
  • OCH BARNET SA:

    Varför är du i skolan som är vuxen?
  • Lev Vygotskij:

    Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
  • Kategorier

    • 90 sekunders högläsning (34)
    • Ämnet bild (5)
    • Anpassning (55)
    • Ansvaret (113)
    • Astrid Lindgren (9)
    • Autodidakten (187)
    • Barns rättigheter (2 025)
    • Barns sorg är randig (28)
    • Biblioteken (84)
    • Bildpromenaden (39)
    • Boken i undervisningen (293)
    • Bokstav/bokstäver (5)
    • Diagnos (18)
    • dikt (1)
    • Eleverna! (48)
    • Ellen Key (4)
    • Film i skolan (1)
    • Föräldramötet (15)
    • FÖRÄLDRATYCKET (5)
    • Föreläsningar jag ger (312)
    • Föreläsningar jag lyssnar till (11)
    • Formativ bedömning (295)
    • Fotograferingen (224)
    • Frågekonsten (207)
    • Fritidspedagogik (4)
    • Genrer (1)
    • Geografi (2)
    • GEOGRAFI textsamtal (1)
    • godmorgontext (2)
    • Grammatiken (17)
    • Grupparbete (3)
    • Hinder för lärande (158)
    • Högläsning (137)
    • Höst (2)
    • Hur lärde du dig att läsa? (14)
    • Inkludering (54)
    • Innehåll hembrev (4)
    • Intervjuer (23)
    • Janusz Korcak (4)
    • Jordklotet (26)
    • Kalendrar av alla slag (27)
    • Källkritik och undervisning (99)
    • Känslor (17)
    • Kartan och geografin (3)
    • Klassrummet (232)
    • Kollegial läsande (9)
    • Kollegialt lärande (49)
    • Kommunikationen (539)
    • konflikthantering i skolan (9)
    • Konsultation av något slag (85)
    • Lärande (21)
    • Läraren i litteraturen (27)
    • Läraren inom mig, 2014 (59)
    • Lärarens språk (50)
    • Lärartycket (34)
    • Läraryrket och lärarrollen (1 614)
    • LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
    • Lässtrategier (34)
    • Läxor (16)
    • Lektion (34)
    • Lektioner och lektionsförslag (737)
    • Litteratur och läsning (765)
    • Matematikundervisning (149)
    • Miljöperspektivet (4)
    • Mina läsare (52)
    • Misstagen (88)
    • MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
    • Modellerna (115)
    • Musik (79)
    • Om jag vore rektor (54)
    • Ordförrådet (473)
    • Ordning och reda (32)
    • Ovan trädtopparna (7)
    • Pedagogik (296)
    • Pedagogiska miljöer (226)
    • Pedagogiska samtal (195)
    • Redskapen (38)
    • REKTORTYCKET (6)
    • Relationer och vänskap (80)
    • Semester (9)
    • Skiljtecken (2)
    • Skolmat och annat ätbart! (6)
    • Skolorden (161)
    • Skolrättigheter (207)
    • Skolstart (22)
    • Skolyrken i litteraturen (5)
    • Skriver om ditt och datt (638)
    • Släkten Körling (24)
    • Sommarlovstal och andra tal (19)
    • Sorg (146)
    • Strategier (285)
    • Styrdokumenten (530)
    • Svenska (148)
    • Svenskämnet (131)
    • Synligt läsande (103)
    • Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
    • TED / Youtube (46)
    • Textsamtal (58)
    • Till J (8)
    • Undervisningen (174)
    • Utbilda i ordning och reda (12)
    • Väck läshungern (34)
    • Värdegrunden (551)
    • Verkligheten (699)
    • Vetenskap och teori (66)
    • Visionerna (232)
    • Vygotskij (48)
  • Underbara ord att klicka på!

    • Astrid Lindgren
    • Barnkonventionen
    • demokrati
    • DN
    • Ellen Key
    • formativa bedömningar
    • Frågor
    • föreläsning
    • gensvar
    • glädje
    • högläsning
    • Janusz Korczak
    • klassrum
    • Klassrummet
    • kommunikation
    • kreativitet
    • Källkritiken och undervisningen
    • Körling
    • Lektioner och lektionsförslag
    • Lgr 11
    • lärande
    • lärare
    • Läraryrket och lärarrollen
    • Läroplan
    • Matematikundervisning
    • Nu ler Vygotskij
    • ORDbokspromenader och andra lekar med ord
    • Ordförrådet
    • Pedagogik
    • Ronja Rövardotter
    • samtal
    • skola
    • Skola 2011
    • skolan
    • skolutveckling
    • skolverket
    • skriva
    • sorg
    • Sven-Eric Liedman
    • Tomas Tranströmer
    • Tove Jansson
    • twitter
    • undervisning
    • Verkligheten
    • Vygotskij
  • LÄNKLISTA:

  • Mina påhittade ord

    TIDSRIKA – Ett vackert ord. Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
    Men det är en annan historia.

    INFRYST – motsatsen till utbränd. Infryst är ändå ett obehagligt ord. Det är en handlingskraftig person som inte alls har gått in i någon vägg alls, men har frusits inne så handlingarna inte kan genomföras.

    VIOISMEN – det är den rörelse som omfattar VI. Det är alltså allt annat än ensamt. Det är inte DU och det är inte JAG. Det är VI!

  • Bloggportalen

  • Med Bruno K. Öijers ord tackar jag för ditt besök: ”Vackra ögon rullar över dessa rader”.

Anne-Marie Körling
Drivs med WordPress.
loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok