Språkliga samband skapas

Läser i Språktidningen – i en ordklass för sig – Januari 2013 om 

Ikonicitet

Det betyder att man gör tecken för själva ordet. Detta kallas ikonicitet. Det är egentligen inte så märkvärdig men bör vara en del av undervisningen. Om vi läser ordet äta kan vi också göra ett tecken för att äta, använda kroppen för att visa hur vi gör ordet. Döva barn lärde sig teckna ord om de var just ikoniska än om de inte var det. Genom ikonicitet kan språkinlärningen utvecklas på fler uttryckssätt. Gester och rörelser, röstläge påverkar alltid vår förståelse. Orden kopplas på så sätt till sin innebörd.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Språkliga samband skapas

  1. Ingela skriver:

    Så uppenbart när man arbetar med barn med funktionshinder, särskilt hörsel- och utvecklingsstörning. Och Språktidningen, viken njutläsning, vill ibland smacka när jag läser, så god är den.

Kommentarer är stängda.