… de flesta uppslag till mina lektioner. Böcker är källor. Författare är generösa. Läsare ska skapas. Jag är ett undervisande mellanled. Min roll för litteraturen är därmed stor, allvarlig och generös. Litteraturen ska öppnas. Böckerna komma till eleverna. Texterna erövras i deras munnar, känslor och liv. Litteraturen är generös. Den kräver en förmedlare. – Du måste läsa! ska försvinna till förmån för – Ja, du ska få läsa den här!
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Minns morfar. Vi spelade schack. Han tog bort tornen. Det var en anpassning. Idag tänker jag att han skulle nog ha… https://t.co/EQ0IZjhQmO about 3 hours ago from Twitter Web App
- Minns tallen, den jättehöga, på baksidan av mormor och morfars hus. I den satt en ordentlig spik. I lagom höjd. Där… https://t.co/j3DW28DJZu about 3 hours ago from Twitter Web App
- @JosefiniSthlm @RolfEkelund @miasmith1980 =) about 3 hours ago from Twitter Web App in reply to JosefiniSthlm
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.