Lärartycket: De viktigaste förutsättningarna för att kunna göra ett bra jobb?

 

Det vore spännande, utmanande och väldigt roligt att besvara professor Christian Lundahls fråga till lärarkåren:

Skärmavbild 2013-02-14 kl. 7.25.08 AM

Vad behöver vi för att göra ett bra jobb? Ge förslag, ge berättelser, ge beskrivningar i Lärartycket. Låt oss sprida våra tankar om våra undervisningar och i detta fall bygga en bro till forskningen och frågorna vi gemensamt ställs inför. Låt oss undersöka.

Jag inleder med mina ord. Likt ett pärlhalsband skapar vi gemensamt en bild av de viktigaste förutsättningarna för att verka som lärare: med eleverna och i undervisningen. Lärartycket ger en mångfald av svar på en mycket viktig fråga!

 

 

 

Det här inlägget postades i Lärartycket, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

3 svar på Lärartycket: De viktigaste förutsättningarna för att kunna göra ett bra jobb?

  1. Pekka Karvonen skriver:

    En harmonisk lärare med tid till för- och efterarbete gör bra lektioner.

  2. Efter dagens utspel av (M) önskar jag mig lite yttepytte respekt för lärares åsikter och kunskaper. Alltså lite mer verkstad och mindre snack gällande att öka lärares status.

  3. admin skriver:

    Hej Vilken spännande fråga. Jag arbetar idag som specialpedagog men har arbetat som lärare i många år. Med erfarenheter fån de åren och med kunskapen som jag har idag så är frågan spännande. Parallellt med att jag i har grunden har min ämneskunskap så tänker jag att en av de viktigaste förutsättningarna för att en god trygg lärandemiljö är att man som lärarmänniska har ett öppet sinne som vilar på en likvärdig grund. Har man som lärare ett öppet sinne, rektor är med och skapar en ”tillsammans kultur” där det är ok att göra både bra och dåligt, där det är ok att fråga om hjälp så smittar det till eleverna och då samarbetar de med oss. Så förmåga att som lärare reflektera över vad som i min grupp skapar trygghet en god lärandemiljö det ger förutsättningar tillsammans med att jag som lärare vet att jag alltid har kollegor och ledning som hjälper mig då jag behöver stöd. Och att jag som lärare får utrymme att tillsammans reflektera över min egen yrkespersonliga utveckling…

Kommentarer är stängda.