Skolan en plats för rika möjligheter

Berätta om det du har förstått.

Berätta om det du har förstått.

Jag läser läroplan. Ja, så gott som varje dag. Och orden i den måste jag famna och fundera kring. Jag tycker om meningar i läroplanen;

Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika  möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter för att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga. Lgr 11, s 9.

Orden kräver en hel del av en lärares förhållningssätt. Bland annat den om lärarens talutrymme. Eleverna kan inte lära sig tala om de inte får tala. Det berör också hur man organiserar så att varje elev får tala och uttrycka sig i relation till lektionens innehåll. Istället för handuppräckning har jag alltid låtit eleverna diskutera med en samtalspartner under en minut eller två. Då är elevernas tankar ute i klassrummet och därmed är det möjligt för mig att utmana elevernas förståelse och tankar med andra frågor och andra dilemman.

DEFINITIONER AV BEGREPP

Det är de där orden RIKA och VARJE som vi måste se till att möjliggöra. Vad menas med rik:

Rik kan betyda ”mycket väl försedd med tillgångar” och ”något abstrakt som utmärks av positivt innehåll”

Varje kan betyda ”samtliga enskilda”

Det här inlägget postades i Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.