Anne-Marie Körling
Skip to content
  • Hem
  • Lärarens rätt att undervisa
  • Fotografier
  • Pedagogiska ordspråk ur min skattkammarskalle
  • Till dig
  • Om bloggen
  • Om mig
  • Boka/Kontakt
← Gensvar på en lektionsidé
Vad gör det med eleven att vi alltid berättar vad som är svårt och vilka svårigheterna är →

Tack Christian Lundahl för viktiga ord om formativ bedömning

Posted on 19 mars 2013 by Anne-Marie Körling

Skärmavbild 2013-03-020Skärmavbild 2013-03-19 kl. 9.03.05 PM


Inlägg som berör samma teman:

  1. Christian Lundahl – TACK!
  2. Några ord från Christian Lundahl till oss alla!
  3. Formativ bedömning – jag räknar skratt och spontana yttringar
This entry was posted in Fritidspedagogik, Kommunikationen, Pedagogik. Bookmark the permalink.
← Gensvar på en lektionsidé
Vad gör det med eleven att vi alltid berättar vad som är svårt och vilka svårigheterna är →

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  • Jag har en plan! En läroplan!

    Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
    ****
    Inte utan min läroplan!

  • Korlingsord på Twitter

    • @manierahl @rektor_linnea Stå ut med att du vill ändra men inte behöver göra det. 02:50:43 e m december 06, 2019 from Twitter for iPhone in reply to manierahl ReplyRetweetFavorite
    • @manierahl Jag har ickså varit med om det. Så viktigt. Ska ges möjlighet redan mycket tidigare än under en gymnasie… https://t.co/ICKTQMtit7 02:50:07 e m december 06, 2019 from Twitter for iPhone in reply to manierahl ReplyRetweetFavorite
    @korlingsord
  • Mina senaste blogginlägg …

    • Inte vem eleven är – utan vad eleven lär 01 december 2019
    • Då vallfärdade pedagoger till Sverige och Nääs … 30 november 2019
  • Väck läshungern! Textsamtal & bildpromenader Ovan trädtopparna Den reflekterade erfarenheten Undervisningen mellan oss lararen-inom-mig-pedagogiska-berattelser den-meningsfulla-hoglasningen nu-ler-vygotskij-eleverna-undervisningen-och-lgr-11 9789162294427_vagen-till-skriftliga-omdomen kiwimetoden Jag blir glad Mitt sår Den döda lilla musen, Storbok Läslust och lättläst
  • Arkiv

  • TOMAS TRANSTRÖMER:

    "Uppdrag: Att vara där man är".
  • Körlings ord

    Frågvisa barn utbildar sig själva!
  • OCH BARNET SA:

    Varför är du i skolan som är vuxen?
  • Lev Vygotskij:

    Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
  • Kategorier

    • 90 sekunders högläsning (23)
    • Ämnet bild (3)
    • Anpassning (40)
    • Ansvaret (111)
    • Astrid Lindgren (4)
    • Autodidakten (185)
    • Barns rättigheter (2 014)
    • Barns sorg är randig (25)
    • Biblioteken (80)
    • Bildpromenaden (37)
    • Boken i undervisningen (275)
    • Bokstav/bokstäver (5)
    • Diagnos (18)
    • dikt (1)
    • Eleverna! (46)
    • Ellen Key (4)
    • Film i skolan (1)
    • Föräldramötet (14)
    • FÖRÄLDRATYCKET (4)
    • Föreläsningar jag ger (299)
    • Föreläsningar jag lyssnar till (11)
    • Formativ bedömning (292)
    • Fotograferingen (224)
    • Frågekonsten (199)
    • Fritidspedagogik (4)
    • Genrer (1)
    • Geografi (2)
    • GEOGRAFI textsamtal (1)
    • Grammatiken (15)
    • Grupparbete (3)
    • Hinder för lärande (155)
    • Högläsning (126)
    • Höst (2)
    • Hur lärde du dig att läsa? (11)
    • Inkludering (49)
    • Innehåll hembrev (3)
    • Intervjuer (23)
    • Janusz Korcak (4)
    • Jordklotet (26)
    • Kalendrar av alla slag (27)
    • Källkritik och undervisning (93)
    • Känslor (14)
    • Kartan och geografin (3)
    • Klassrummet (228)
    • Kollegial läsande (7)
    • Kollegialt lärande (40)
    • Kommunikationen (532)
    • konflikthantering i skolan (4)
    • Konsultation av något slag (80)
    • Lärande (19)
    • Läraren i litteraturen (27)
    • Läraren inom mig, 2014 (58)
    • Lärarens språk (49)
    • Lärartycket (34)
    • Läraryrket och lärarrollen (1 606)
    • Lässtrategier (28)
    • Läxor (15)
    • Lektion (30)
    • Lektioner och lektionsförslag (711)
    • Litteratur och läsning (732)
    • Matematikundervisning (148)
    • Miljöperspektivet (4)
    • Mina läsare (52)
    • Misstagen (88)
    • MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
    • Modellerna (104)
    • Musik (77)
    • Om jag vore rektor (49)
    • Ordförrådet (450)
    • Ordning och reda (27)
    • Ovan trädtopparna (7)
    • Pedagogik (294)
    • Pedagogiska miljöer (222)
    • Pedagogiska samtal (187)
    • Redskapen (37)
    • REKTORTYCKET (6)
    • Relationer och vänskap (74)
    • Semester (9)
    • Skiljtecken (1)
    • Skolmat och annat ätbart! (6)
    • Skolorden (160)
    • Skolrättigheter (206)
    • Skolstart (20)
    • Skolyrken i litteraturen (4)
    • Skriver om ditt och datt (630)
    • Släkten Körling (24)
    • Sommarlovstal och andra tal (19)
    • Sorg (145)
    • Strategier (283)
    • Styrdokumenten (530)
    • Svenska (144)
    • Svenskämnet (130)
    • Synligt läsande (89)
    • Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (35)
    • TED / Youtube (46)
    • Textsamtal (54)
    • Till J (8)
    • Undervisningen (141)
    • Utbilda i ordning och reda (8)
    • Väck läshungern (26)
    • Värdegrunden (547)
    • Verkligheten (683)
    • Vetenskap och teori (66)
    • Visionerna (231)
    • Vygotskij (48)
  • Underbara ord att klicka på!

    Astrid Lindgren Barnkonventionen demokrati DN Ellen Key formativa bedömningar Frågor föreläsning gensvar glädje högläsning innehåll Janusz Korczak klassrum klassrumsorganisation kommunikation kreativitet Källkritiken och undervisningen Körling Lgr 11 lärande lärare Läraryrket och lärarrollen Läroplan Matematikundervisning Ordförrådet Pedagogik Ronja Rövardotter samtal skola Skola 2011 skolan skolutveckling skolverket skriva sorg Styrdokumenten Sven-Eric Liedman Tomas Tranströmer Tove Jansson twitter Ulf Stark undervisning Verkligheten Vygotskij
  • LÄNKLISTA:

  • Mina påhittade ord

    TIDSRIKA – Ett vackert ord. Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
    Men det är en annan historia.

    INFRYST – motsatsen till utbränd. Infryst är ändå ett obehagligt ord. Det är en handlingskraftig person som inte alls har gått in i någon vägg alls, men har frusits inne så handlingarna inte kan genomföras.

    VIOISMEN – det är den rörelse som omfattar VI. Det är alltså allt annat än ensamt. Det är inte DU och det är inte JAG. Det är VI!

  • Bloggportalen

  • Med Bruno K. Öijers ord tackar jag för ditt besök: ”Vackra ögon rullar över dessa rader”.

Anne-Marie Körling
Proudly powered by WordPress.