Lektionsidé: Elevnära ord, meningsskapande i flera omgångar

Ord på en whiteboardtavla

Den här lektionen är mycket språkutvecklande. Man kan göra den på flera sätt, använda ord från andra källor, jag har valt att använda orden som just nu är i klassrummet. Jag gör så här:

JAG SKRIVER UPP ORD ELEVERNA SÄGER

Jag står vid tavlan när eleverna kommer in i klassrummet. Jag skriver ned ord jag hör. Någon säger fotbollsmatch och jag skriver ned det ordet. Jag skriver så många jag kan och hör. Det måste finnas en ansenlig mängd ord på tavlan.

JAG ÄR UPPMÄRKSAM PÅ

… hur eleverna följer det jag gör. Har lärt mig att allt det jag gör följs. Så lyssna hur eleverna säger de ord som du skriver på tavlan. Ta fasta på det vid andra tillfällen. Du har deras intresse. Även de som frågar: Vad gör du? Jag brukar vänta vänligt med att svara på den frågan. Skriver istället upp ordet gör. Tar fasta på frågan igen då jag ska introducera meningsskapandet.

VÄLJ ETT ORD

Så säger jag till eleverna, och jag använder mig av cirkelsamtalet så att alla får tala; Välj ett ord du tycker om. Så får eleverna säga det ord de läst. Det roligaste är att låta eleverna välja ett ord och på given signal säga ordet högt i klassrummet. Det blir en kakafoni av ord. Eleverna brukar skratta. Då har de sagt ett ord högt i rummet och det har varit ofarligt, alltså inte fokuserat på en elev utan alla säger något samtidigt.

VÄLJ ETT ORD OCH SÄTT IN DET I EN MENING

Här modellar jag noggrant först. Jag väljer ordet snöflinga. – Jag älskar när snöflingorna lägger sig i mitt hår, eller – Jag tycker snöflingor är olika varandra.

Då har jag modellat och då vet eleverna vad de ska göra. Jag låter alla elever säga en mening. Man får härma, man får låna av varandra och om man inte kommer på en mening så får man ta min. Det är viktigt att alla elever får tala och uttrycka sig. Man kan alltid låta eleverna tala två och två men i huvudsak är det här en undervisning där alla kan delta, var och en för sig, man får låna, man får härma och man får ta andras meningar då man uttrycker sig i klassrummet.

TA TVÅ ORD OCH BILDA EN MENING – och så ett till och så ett till

Nästa omgång får eleverna ta två ord för att konstruera en mening. Det betyder att två ord ska in i den mening man skapar. Därefter ska tre ord in i en mening. Därefter fyra, fem och sex. Det finns inga gränser. Min erfarenhet att eleverna blir utmanade och de börjar tänka för att få med alla till slut. Låt eleverna vara kreativa och låt dem göra, skapa och klura ut meningar. Döm inte. Var nyfiken.

LÄRARENS FÖRHÅLLNINGSSÄTT

  • Jag modellar det eleverna ska göra
  • Jag deltar i samma uppgifter och utmaningar som eleverna får göra
  • Jag lyssnar noggrant till den som talar, modellar lyssnande
  • Jag är nyfiken på det eleven har att säga
  • Jag dömer inte eller säger bra där, utan lyssnar aktivt och bekräftar så
  • Jag säger heller inte att den meningen får du inte säga, den var mindre bra
  • Jag låter alla elever tala och jag talar då jag får ordet, alltså jag ingår i cirkelsamtalet

LÄROPLANENS KUNGSORD

Alla elever ska under sin skoltid få ett rikt språk i tal och skrift.

NI KAN FÖRÄNDRA INNEHÅLLET OCH ANVÄNDA ENGELSKA ORD, SPANSKA ORD, MATEMATISKA ORD eller vad helst ni önskar. Minns att lektionen är kreativ.

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Ordförrådet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.