Idag utmanade jag mina elever att lära sig utantill. Vi hade jättekul. Jag skulle också lära mig utantill. Det var inte lätt. Däremot var det flera elever som inom två minuter lärt sig listor utantill. Jag önskade mig samma förmåga.
Anne-Marie
Idag utmanade jag mina elever att lära sig utantill. Vi hade jättekul. Jag skulle också lära mig utantill. Det var inte lätt. Däremot var det flera elever som inom två minuter lärt sig listor utantill. Jag önskade mig samma förmåga.
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.


Ibland är det mer än okej att störa
Detta hände när jag slutade läsa en sommar
Ingen frågar mig längre vad jag ska bli när jag blir stor
Känslan av att kunna cykla gör mig fortfarande lycklig
Det som inte får hända på en begravning
Händerna och generationernas görande
Man blir aldrig för gammal för kurragömma
Att läsa sig till ett humleintresse
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Högläsning ger vinster som inte går att mäta
Föräldrar ska inte träda in som lärare
Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Därför fortsätter jag envist att hälsa på alla elever jag möter
Inom varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Det är inte skryt att berätta om sitt viktiga arbete som lärare
Läslistorna är här – låt oss läsa
Läsförmågan får aldrig överges och bli en förväntad kunskap
Vi måste väcka liv i lärares tystade kompetens
Nu är nyfikenheten viktigare än förra årets dystra resultat
Låt oss aldrig bli för gamla för barnböckerna
Så drabbar stressen både lärare och elever i skolan
Skolan är det bästa skydd våra barn har
Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
En sommar utan läsning – då gick min hjärna i dvala
Det gör fysiskt ont i mig när eleverna inte får läsa det de vill
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Barn läser inte för att göra vuxna glada
Om lyssneläsningen – inte antingen eller – utan både och
Låt oss inspireras av alla lärare i litteraturen
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Fler borde ha min mammas tillit till skolan
När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla
Galet att lärare inte vågar vara sjuka
Vi lärare har mycket att lära av varandra
Läs gärna porträttet i Läraren Här

Böcker jag läst under sommaren 2025:
Böcker jag läser under december 2023:
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
Jaa- utantillärning, rim, ramsor, tabeller, psalmer – låt de yngre upptäcka ett område där de slår oss! Ålder och erfarenhet och mognad….- ingen fördel! Du slår mig lätt kära A-M i alla dessa grenar…
Tänk så mycket bättre jag minns psalmverserna mer än 55 år tillbaka, och tyska verben för 50 år sedan, jämfört med oregelbundna verben i spanska som jag lärde för 30 år sedan! För att inte tala om allt jag försökt lära mig av regler och utantill de senaste 20 åren….Nåja, jag har gett upp det…
Så mycket som möjligt före 10-årsåldern, sedan med lite anstränängning går det nog till 18-20-årsåldern – men sedan -ja då är det väl bättre med annan typ av inlärning??? Eller?
Vad ska du ha den förmågan till?
Fast Fänrik Stål skulle vara kul att kunna utantill! Vilket partytrick.
Jag skulle gärna lära mig en dikt eller två – citera lite Hamlet och visst kunna rabbla en tabell av arten totalt onödiga kunskaper… det är det där med minnet. Det var en rolig lektion och vi skrattade mycket. Det tog ungarna två minuter att lära sig det jag inte alls kunde lära mig. Det säger något om hjärnan och det säger något om utmaninagr. Anne-Marie som tackar för alla kommentarer – Lena och Mats!
Det där med utantill kunskap. Har en mor som är suvrän på det att citera texter ordagrannt.
Själv vrålläste psalmverserna inför lördagens utantill läsning. När det var gjort var allt borta. Orden har aldrig stannat i mitt huvud men bilder, platser, siffror, personer och händelser.
Det finns tydligen olika sätt att lära sig utantill. Det skrifliga har jag bara lärt mig vart jag kan hitta och på vilken sida. Tyckt genom livet att det var onödigt att lära mig vad som stod, bara var det finns när jag behöver det.
Så olika vi kan något utantill, reflekterar Plura en onsdag fm.
Apropå Hamlet – utantillkunskaper kan vara störande också. Jag retade mig på att mina utantillcitat från Hamlet inte stämde med den moderna föreställning jag såg på Stadsteatern häromdagen! Tyckte t.o.m. att de missat blankversen ibland! Ja, ja gamla klassiker – o gamla tanter (som var Shakespearefantaster tidigt i åren -och så förblivit!)- omoderna är vi.
Hej Lena T, Jag vill bara skriva att jag är glad att du är här igen, har saknat dina läsarögon. Anne-Marie