Telefoncoachar lärare … här är gensvaret efter ett samtal på 60 minuter

Hej Anne-Marie!

Idag provade jag att dra mig tillbaka och observera. Jag skrev ner det jag såg och sedan samlade jag dem och berättade vad jag hade skrivit. Jag såg att x arbetade koncentrerat. Jag såg att x plockade upp skräp från golvet. Jag såg att x och x samarbetade osv.

Alla satt knäpptysta och tog in! Sedan tackade jag för att jag hade kunnat göra det ostört och att jag kommer att göra så nästa vecka igen.

Med jag tror det bästa som hände idag, var samtalet jag hade på lunchrasten med tre kollegor. En klasslärare och två förskollärare som arbetar i f-klass och på fritids. Jag berättade om vårt samtal och vikten av att inte värdera utan bara säga det man ser. Och jag gav dem förslaget att göra en liknande observation på fritids som jag gjorde i klassrummet. Vi hade en mycket givande diskussion och jag känner mig så glad och stolt:), att jag får coachning av dig som jag sedan direkt kan dela med mig av till mina kollegor.

Samtalets innehåll och det läraren önskar tala om:

  • Hur se alla elever?
  • Hur återkoppla till dem? Berätta om lärandet?
  • Behovet av att ibland studera det som sker i klassrummet? Stanna upp och läsa av det som sker för att utveckla vidare.

 

Det här inlägget postades i Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.