Undervisa om fakturor

Undervisa om en verklig faktura. Det är kunskaper som eleverna lär behöva framöver. De lockas ofta till kreditköp. Sedan får de lära sig genom verkligheten. Skolan har en roll här.

Gör så här.

Ta en faktura. Gå igenom allt som står och sägs. Undersök genom att fråga eleverna:

Här är textfrågor:

  • Hur ser en faktura ut?
  • Vad berättar den?
  • När ska den betalas?
  • Hur ska den betalas?
  • Genom vad ska den betala?
  • Hur stöttar fakturan betalning?
  • Hur försvårar fakturan betalning?
  • Vad är ränta?
  • Varför får vi två olika inbetalningskort?
  • Varför finns det inget inbetalningskort?
  • Vad står det i det finstilta?
  • Varför vill säljaren att jag köper varor på kredit?
  • Vem är avsändaren?

Studera fakturor kritiskt. Ställ frågor. Skriv ned elevernas frågor. Gör ekonomi till en vardaglig aktivitet. Kvitton har jag visat hur man kan undervisa om här. Ha det allvarligt! Mycket allvarligt.

This entry was posted in Ansvaret, Frågekonsten, Inkludering, Lektioner och lektionsförslag. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *